Johan

    Hej! Jag är för det mesta en E till D elev, men har pluggat järnet. Jag kunde mestadels av frågorna förutom typ 2 frågor i Matte NA 2018 Delprov B och C. Jag är inte helt säker än men om jag får t.ex. ett C, blir det så att jag blir diskad bara för att jag normalt är en E elev för det mesta. Hur ligger det till ?

    • Ulla : Läraren sätter betyg på hela kursen. Ofta blir det samma betyg som på Nationella provet, ibland högre betyg än på NP, men sällan lägre än på NP. :)
    • : Tack så mycket för svaret. :)
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Johan,
    det finns inte några detaljerade regler om exakt hur, dvs vilka delprov som väger tyngre, lärare får sätta betyg.
    Jämför: om man gör en Särskild prövning och endast gör Slutprovet (skriftligt och muntligt) och ej några delprov och ej har träffat läraren förut, över huvudet taget - i så fall får man betyg på de 2 Slutproven (skriftligt och muntligt "del" av slutprovet, endast).
    På så sätt är det fullt möjligt och tillåtet att sätta betyg på hela kursen = betyget på slutprovet/Nationella provet.
    Om man tänker logiskt, borde slutprovet väga tyngst. Detta pga det omfattar innehåll i Hela kursen och betyget bör spegla också kunskaper i Hela kursen.
    Jag tror, alltså, att slutprovet är det viktigaste provet och jag vet att betyg på kurser är ofta = det betyget elever får på slutprovet.
    Men annars är det lärarens och inte SYV.-ens kompetens att sätta betyg.

    Lycka till med dina studier!
    Peter syv