Hej Mustafa;
    om du vill bli "behörig lärare" måste du få lärarlegitimation. Har du "papper" på att du har utbildning till Datalärare i Syrien, kan du kanske få lärarlegitimation på de betygen; det är Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer som bestämmer. Kontakta gärna dem. Info om Lärarleg. med utländsk examen finns på skolverket.se/regler-och-ansvar/lararlegitimation-och-forskollararlegitimation/lararlegitimation-och-forskollararlegitimation-med-utlandsk-examen
    *****
    Se också gärna info på skolverket.se/regler-och-ansvar/lararlegitimation

    Jobba som obehörig lärare
    Man kan i Sverige idag jobba som obehörig lärare (på grund av stor lärarbrist). Du kan söka och få jobb som lärare, bland annat som datalärare, även om du inte har lärarlegitimation för att jobba som lärare i Sverige; har du sökt jobb som lärare? Hur gick det? Vad fick du för respons på de ansökningar?
    Som obehörig lärare får man ofta endast vikariat eller andra former av visstidsanställningar, t.ex på ett läsår; sedan kan man få jobba ännu ett år, om ingen behörig lärare söker det jobbet. Det är givetvis osäkert att jobba på det sättet, då en behörig lärare kan komma och "ta ditt jobb ifrån dig". Men det kan vara bättre än inget jobb; sedan kan du ju också komma in i något projekt som hjälper verksamma obehöriga lärare att få behörighet, där man kombinerar studier och arbete och på några års sikt har möjlighet att få lärarlegitimation.

    Utbildingar inom andra skolformer än högskola/universitet
    För att få lärarlegitimation kan du troligtvis behöva komplettera genom att studera på Lärarhögskolan.
    Men om du kan tänka dig skaffa dig en annan kompetens för arbete inom skola, än just lärare, så finns det utbildningar inom andra skolformer - t.ex inom yrkeshögskola; se några exempel:
    Yrkeshögskoleutbildningar till Studiehandledare
    En utbildning på distans på lite över ett år
    trelleborgs-kommun-yrkeshoegskola/studiehandledare-ikt-flersprakiga-elever-trelleborg
    och
    specialiserad-studiehandledare-pa-modersmal-campus-molndal
    samt
    yrkesakademin/studiehandledare-ya-eskilstuna

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till!
    ANNA

    • :

      Tack Anna ..

      Men jag har inte en lärarlegitimation och jag vill ha det för min kunskapar var själv utbildning ..

      Så , vad skull jag göra för det ..

      Tack så Mycket

    • Anna : Jag har fyllt på i mitt svar till dig, var god ladda om sidan och läs mitt "nya" svar med fler förslag. :)
    • : Ja , Tack så Mycket
    • Anna : Kika gärna på www.yhguiden.se = utbildningar inom yrkeshögakola; ex. https://www.yhguiden.se/utbildning/molndals-stad/specialiserad-studiehandledare-pa-modersmal-campus-molndal - yrkeshögskoleutbildningar är kortare och mer praktiska (jämfört med utbildningar på högskola/universitet), men just Lärare är i Sverige en Högskoleutbildning (man läser mot lärarexamen på en Lärarhögskola, vilket tar minst 3 år på heltid, ofta längre tid...).
    • Anna : Jag råder dig göra flera saker samtidigt: sök jobb (alla jobb som du vill ha) redan nu! och samtidigt ta kontakt med både skolverkets avdelning för lärarlegitimationer (ansök om legitimation) och med studievägledare på de Lärarhögskolor som finns nära dig; se också om du vill söka några yrkeshögskoleutbildningar: hela utbudet finns att se på www.yhguiden.se
    Läs alla kommentarer