Semra
    Hej!
    Jag har utländsk gymnasielbetyg och jag har läst till undersköterska här i Sverige. Jag undrar jag vill läsa nu till sjuksköterska vad behöver jag sånafall komplettera eller gå till väga, eller hur räknar man sammanlagda betyg? Och jag har läst svenska 1, samhälle 0ch matte 1 här i Sverige?
    Mvh

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Semra,

    du skriver inte om ditt utländska betyg blev "värderat" och vad fick du i så fall för bedömning?

    Du vill läsa till Sjuksköterska och det i Sverige är en Högskoleutbildning. Du måste därför både ha Grundläggande behörighet och även Särskild behörighet som till Sjuksköterskeutbildningen är: godkända betyg i Matematik 2, Samhällskunskap 1b och Naturkunskap 2.

    Du skriver att du läste matte 1; du behöver godkänt betyg i Matte 2.
    I Grundläggande behörighet ingår det svenska 3 och engelska 6. Hur är det med Engelskan?

    Som det ser ut, så är du idag inte behörig. du behöver läsa fler kurser. Och det är för tidigt att räkna ut Meritvärde på dina betyg än, för att du behöver läsa mer och få betyg i fler kurser.

    Mitt råd är att du tar alla dina betyg till en SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och att hen ska hjälpa dig att anmäla dig till att läsa mer svenska och matte. Du kan även behöva läsa mer engelska och samhällskunskap också - det får ni se på plats...

    Angående om du på dina utländska betyg har grundläggande behörighet i alla ämnen, förutom Svenska eller inte - vet inte jag. Det beror helt på hur dina betyg ser ut och de blir "värderade". SYV på komvux kan hjälpa dig att skicka dina betyg till värderingen.

    ********************

    Ett annat alternativ är att du tittar på yrkeshögskoleutbildningar>> där man kan bli Specialistundersköterska>>, Tandsköterska>> eller Vårdadministratör>> - bara för att ta några exempel. Det är lägre behörighetskrav till yrkeshögskoleutbildningar och yrkeshögskola kan, dessutom, även ta in obehöriga. Det kan fortfarande finnas några restplatser på yrkeshögskoleutbildningar - så det är inte omöjligt att komma in och börja läsa nu till hösten. Exempel på en yrkeshögskoleutbildning inom Hälsa-och sjukvård, där enligt våra uppgifter finns möjlighet att komma in nu till hösten är den här yh -

    www.yhguiden.se/utbildning/hogskolecentrum-arboga/specialistunderskoeterska-inom-demens-arboga

    Hälsningar

    Daniel