Marie
    Hej! Jag har läst 3260 poäng och fått betyg i dessa ämnen, och jag undrar om alla betyg jag har läst kommer att räknas in när jag söker till högskolan/universitetet, eller om vissa betyg som är "sämre" kommer att räknas bort för att poängen ska bli 2500? (Som är de poäng som man brukar ha när man går ut ur gymnasiet.)

    Mvh Marie

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marie,
    jag antar att du har Examensbevis - från gymnasiet eller från komvux. Alla kurser, som inte är "U"-kurser (utökade, markerade med "U") från examensbevis, förutom Gymnasiearbete, räknas in i ditt jämförelsetal.
    Om du i ditt examensbevis har U-kurser, markerade med "U" så av dem räknas betyg i kurserna endast i 2 fall - om just den kursen krävs för särskild behörighet eller om den kursen ger meritpoäng. Andra betyg i U-kurser räknas inte in.
    Har du betyg som inte finns med i Examensbeviset, räknas de som U-kurser /på samma sätt, enligt samma regler/.

    vänligen
    Julia