Swedish
    Hej jag behöver plugga upp mina betyg för att få ett meritvärde som jag vill. Är osäker på hur många betyg som jag behöver höja. Har ett meritvärde på ca 17.33 inklusive meritpoängen. Läste ekonomi/juridik på gymnasiet. Mina betyg: Engelska 6
    D. Engelska 5 C. Engelska 7 E (merit). Affärsjuridik B. Filosofi 1 50 poäng D. Företagsekonomi 1 C. Historia 1b B. Kriminologi B. Idrott och hälsa 1 B. Idrott och hälsa 1 - specialisering C. Mattematik 1b E. Mattematik 2b E. Mattematik 3b E (merit). Modersmål kurdiska C. Naturkunskap 50 poäng C. Privatjuridik B. Psykologi 1 50 poäng A. Psykologi 2a 50 poäng A. Religionkunskap 1 B. Rätten och samhället A. Samhällskunskap 1b C. Samhällskunskap 2 A. Svenska 1 C. Svenska 2 C. Svenska 3 B. Moderna språk, steg 3 (Franska) E. Modersmål - aktiv tvåspråkighet D. Träningslära 1 E. Gymnasiearbete ekonomiprogrammet E.

    Vet att detta ser rörigt ut, men behöver verkligen hjälp med att veta vilka och hur många betyg som jag behöver plugga upp. Tack på förhand.

    MVH

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Börja söka möjlighet att anmäla dig till prövning i de kurser där du tror du kan höja betyget som mest. Det är ibland rätt svårt att hitta var man kan göra prövning ... sedan har du erfarenhet av att pröva och kan bättre uppskatta hur realistiskt ditt mål att höja meritvärde är så mycket som du önskar. Det är inte säkert det går.

    Gör även högskoleprovet flera ggr.

    • : Okej men bör jag liksom försöka höja i de ämnen jag har E som exempelvis? Eller sikta på att höja de ämnen jag har C i?
    • Julia : Höjning i en likastor kurs från E till C är lika mycket värd som höjning från C till A eller höjning från D till B. Det är upp till dig att komma fram till i vilka kurser du vill försöka höja betygen. :) Lycka till!