Natalie
    Hej!

    Jag läste Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning samhällsvetenskap på gymnasiet och tog examen. Efter att ha läst en del fristående kurser på högskole/universitetsnivå har jag hittat olika program jag skulle vara intresserad av att läsa. Min fråga till er är då hur många betyg jag eventuellt behöver läsa upp om jag vill höja snittet från 15 till 19 genom prövningar.

    Först och främst är min tanke att höja några av de betygen jag fick E i, Natur 1, Geografi 1 och Politik och Hållbar utveckling. Om jag höjer betygen i de nämnda ämnena från E till C, hur många poäng är det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Natalie,

    om man höjer från C till A i en 100-poängskurs, som t.ex Geografi 1, svenska-kurser, matte-kurser och engelska-kurser /de flesta kurser på gymnasiet är á 100 poäng/. Även Naturkunskap 1b är på 100 p. - höjning från C till A ger höjning av jämförelsetalet på 0.2.

    Om du höjer betyget från C till A i fem normalstora kurser, höjer du ditt jämförelsetal från 15.0 till 16.0.

    För att höja från 15.0 till 19.0 skulle man behöva höja betyden i normalstora /100 p./ kurser från E till A - i 10 st. kurser /eller från E till C i 20 st. kurser/.

    Bästa hälsningar

    ANNA