Mikael SYV på FrågaSYV

    Även i preliminär antagning, på hösten-vintern söker man med samma antal betyg som i den definitiva-slutgiltiga antagningen.

    Som elev behöver man inte tänka på att välja betyg eller räkna fram meritvärde (betygspoäng); det gör antagningskansliet. Betygen skickar din skola till gymnasieantagningen ... Så du behöver bara lägga in de utbildningsalternativen som du önskar komma in på och lämpa för att få så höga betyg du kan få.