elev

    Min fråga är hur många F kan man max få för att få sitt examen. Jag har F i idrott och matte2b. Går förresten i ekonomi juridik. Och vill plugga till jurist efter gymasium. Är också så rädd för att inte kunna komma in. (Kan säga också att jag inte har så där jätte höga betyg, har mestadels E men har även några D,C och B.) Har jag chans att komma in på juristprogrammet?

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

     Hej Sandra,
    med F i Idrott och hälsa 1 och i Matematik 2b har du 200 p. F och det är OK, alltså rymms inom de max 250 p. som man kan ha och ändå få ut sitt examensbevis.

    Ang. komma in på juristprogrammet
    Det är i Sverige en mycket populär utbildning och många söker med höga betyg. Med det meritvärde som jag tror du kommer att ha (utifrån vad du skriver i din fråga) så tror jag tyvärr inte du har en rimlig chans att komma in.

    Tips!
    Gör högskoleprovet så många ggr du kan!
    Kika på olika yrken inom Område Juridik. Ex. Paralegal.
    Se på andra utbildningar än juristprogrammet - som t.ex YH-Paralegal och YH-IP_paralegal;

    • :

      Jag har valt kursen engelska 7 som ger meritpoäng, skulle det inte hjälpa mig att komma in eller så att säga större chans. Har även läst 2 andra kurser som gav mig meritpoäng

    • :

      Jag hade ganska bra betyg i ettan men i tvåan blev jag sjuk, (fick ett dåligt besked) och då kämpade jag för att klara 2 och inte behöva ta ett fjärde år. Därför sänktes också mina betyg lite. Tar man inte hänsyn till det om man har läkarintyg och allt. Jag vet inte hur det kommer gå för mig i trean men kommer säkert höja de flesta betygen.

    • : Utifrån vad jag skriver, vad tycker du jag ska söka till för att komma in på någon utbildning?
    • : Vad tänker du om jag säger utbildningen paralegal? Kan det vara något för mig med mina betyg?
    • Julia : Paralegal är utbildning på en Yrkeshögskola; vid antagning till yrkeshögskoleutb. är det inte endast betyg som spelar roll, utan även tester, intervjuer, hur man motiverar varför man vill jobba med juridik mm.
    • Anna : Jag tycker du ska absolut söka till flera olika yrkeshögskoleutbildningar till Paralegal och IP-paralegal, om du är intresserad av juridik!
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,

    mycket tråkigt att du har blivit sjuk.
    Om du får möjlighet att förlänga din utbildning på gymnasiet och läsa ett extra-år, råder jag dig att ta den chansen.
    Betygen speglar Kunskaper, är i alla fall meningen, och de med bättre kunskaper (högre betyg) kommer in före andra på högskole-/universitetsutbildningar. Inom betygsgrupper konkurrerar man med en "siffra" (meritvärde) och i den siffran kan man inte på ngt. sätt "notera" speciella omständigheter (varför du inte kunde få högre betyg, ex. sjukdom).
    Meritvärde är summan av Jämförelsetalet + meritpoäng (om man har några). Siffran kan som högst bli 22,5

    då 20.0 är högsta möjliga jämförelsetal och 2,5 är max antal meritpoäng.
    Betygssnittet (Jämförelsetal) + antal meritpoäng ger MERITVÄRDE. Sökande till högskole utb. rangordnas i en lista där de med högre siffra finns längre upp... och sedan tilldelar man platserna - så länge de räcker.

    Gör Högskoleprovet så många ggr du kan! ju fler, desto bättre! Det är det högsta HP-resultat av alla giltiga resultat, som gäller när du söker till en högskoleutb.i Sverige.

    Vissa utb. på högskolenivå kan ibland öppna för AU, alternativt urval. Var god se info på fragasyv.se/info/alternativ-antagning