Stephanie
    Hej,

    Jag undrade hur många gånger det går att göra prövning i en kommun per år? Det som jag vet är att det beror på kommun och att det finns inte en tydlig regel som säger en gräns men att det brukar inte vara tillgängligt under sommaren och att de flesta skolor erbjuder två prövningar per halvår.

    Min fråga är till exempel, om man bor i stockholm och vill göra fyra prövningar under vårterminen på kurser man är bra på (och därefter två prövningar i hösterminen), skulle det gå att göra sånt? Kanske två prövningar från en skola och två andra från en annan skola under januari - mars? Eller går det inte? I så fall, kan man göra två prövningar i Stockholm och därefter två prövningar i t.ex. Huddinge Kommun?

    Jag ber om ursäkt om min fråga är lite oformulerad eller inte tydlig nog, jag har så många frågor angående prövning och jag kan inte hitta information till mina frågor på internet utifrån det allmänna informationen.

    Tack för svar i förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du kan försöka få svar från Skolverket, tel.nr 08-527 332 00... enligt vad jag har förstått, så är det många "??" kring rätten att göra prövningar.
    Det som är fastställt är att "Prövningar i pågående kurser bör erbjudas" och att de som inte är gymnasieelever "får göra prövningar i alla de olika svenska kommuner"... mer än så kan inte jag hitta i de dokumenten som reglerar detta. Då blir det att varje kommun "hittar på" egna regler.
    Saken är den att ingen egentligen vill erbjuda prövningar; de som erbjuder prövningar vinner inget på det; tvärtom - förlorar, ekonomiskt sett. Det går inte att ordna prövningen för 500kr (lärartid kostar mer) men avgift får tas med max 500kr. Prövningsavgiften har inte höjts på väldigt många år.
    Därför blir det så att alla som kan "hindra" folk från att anmäla sig hos dem - gör det. Det är också lärarbrist... och få rätt mot en kommun är svårt.

    Skolverket säger att "i varje lärartjänst är ett antal prövningar inbakade", och på så sätt borde ett visst antal prövningar i varje pågående kurs erbjudas under läsåret, beroende på hur många lärartjänster som finns "på varje kurs"
    men i praktiken är det väldigt svårt att kontrollera och vad gör man om en lärare är långtidssjukskriven? "tjänsten finns ju" men personen är inte "i tjänst" - vem ska göra hans/hennes jobb? Det är ont om behöriga lärare och det är endast behöriga lärare som får sätta betygen.
    Undervisning måste ju också bedrivas; lärare kan inte endast ta hand om prövningar; hen måste ju också ha tid att undervisa och sätta betygen i slutet av kurserna.

    • :

      jag förstår, tänker då fråga skolverket angående det. Tänkte även inte på lärarperspektivet. Tack så mycket för det och för det snabba svaret! Angående den sista delen... Det jag förstått rätt är att då det inte finns egentligen något som säger hur många prövningar som måste erbjudas så finns det även möjligheten att kommunen erbjuder egentligen 2 prövningstillfällen per kurs och menar inte för en begränsat antal personer? Alltså om 20 pers vill läsa matematik 1b så kommer bara 2 av dessa 20 pers (de första som anmäler) få möjligheten att genomföra prövningen?

      Tack för ert hjälp och även för ert tid!

    • Anna :

      Skolverket kan komma med Allmänna råd och Rekommendationen som även gäller prövningar, men det är just "rekommendationer". Varje kommun bestämmer själv. Vissa kommuner bestämmer även det som de ej får bestämma, nämligen att endast de som är folkbokförda i kommunen får anmäla sig till prövningar - det går emot reglerna, men ändå förekommer.
      Kommunerna använder sig i det fallet av "kryp-hålet": de lägger ut prövningar "på entreprenad" och till den privata anordnaren ger uppdrag att endast ta emot de som är skrivna i kommunen - på så sätt kringgås det bestämmelsen om att alla, oavsett folkbokföringskommunen, får anmäla sig i alla kommuner.
      Lärarbrist och ekonomiska villkor (när man går back på varje prövning som erbjuds) gör att det är svårt och blir allt svårare att hitta var man kan anmäla sig till prövningar. Kontakta skolverket. Kontakta också alla de kommuner där du vill göra prövningar och LYCKA TILL!
      Det är mycket svårt att få rätt mot en kommun. Det är mycket enklare att försöka hitta var du kan anmäla dig än att försöka få din kommun erbjuda fler prövningstillfällen - titta i alla de olika kommuner inom pendlingsavstånd, är mitt råd. Tänk också på vilka städer du har möjlighet att tillfälligt bo (kanske hos släkt och vänner) och kika i så fall även på prövningsmöjligheter även i de städerna. Det förekommer att folk bosätter sig på vandrarhemmen eller pendlar väldigt långt (5-6 timmar enkel väg) för att kunna göra prövningar. Pga det inte finns ngt regler som garanterar att alla som vill får göra prövningar, blir det "vilda västern" eller Djungelns-lag: de som är envisa eller har tur får anmäla sig; övriga blir utan den möjligheten, tyvärr. Att hävda sin rätt mot kommunen i frågan om att göra prövningar ... får du givetvis försöka dig på, om du vill. Det är dock tidskrävande och kanske inte leder någotvart.