Erik

    Jag går en filosofikurs på universitet som innefattar 30 HP. Jag tar ut fullt CSN, alltså bidrag och lån. Jag undrar hur många HP jag behöver ta för att inte bli återbetalningsskyldig. Och för att kunna ta CSN nästa termin. Jag har än så länge tagit 13.5 poäng.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Erik,

    det bästa är att du frågar CSN, därför att oavsett vad ngn annan svarar, så ligger beslutet hos CSN.
    Undrar: fick du godkända betyg i 13,5 högskolepoäng? Om du läser en kurs som är på 30hp, så brukar det vara godkänt eller underkänt betyg  i hela kursen... jag tror inte CSN tar hänsyn till delkuserna. Men kontakta gärna CSN och fråga dem som tar beslut om det.

    Allmänt gäller: så länge du bedriver studier för vilka du fick studiemedel, så borde du ha rätt att behålla de pengarna, även om du inte får godkända betyg. Men vid nästa ansökan om studiemedel, då kommer CSN  titta på de tidigare studieresultaten.