Linnea
    Hej!
    Har efter ett sabbatsår efter gymnasiet tänkt påbörja högskolestudier till hösten. Jag är intresserad av att jobba som professor/högskolelärare och räknar med att studera stor del av livet, då jag trivs med det. Men jag förstår inte riktigt hur man "når upp" till olika akademiska titlar? Hur många hp krävs? Krävs något annat? Villken är "rangordningen" på titlar respektive yrkestitlar?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,

    man kan inte säga att "ett antal högskolepoäng motsvarar en viss titel".

    Man börjar läsa på Grundnivå - till kandidatexamen som tar 3 år på heltid (180 högskolepoäng, hp).
    Sedan kan man söka till magister (1 år = 60 hp) eller master (2 år = 120 hp) som är program på avancerad nivå.
    Klarar man av de studierna, och om man har tur och det finns doktorandtjänster att söka - kan man söka en sådan "doktorand-tjänst" (det finns inga garantier att det inom rimlig tid kommer att utlysas doktorand-tjänster inom rätt kunskapsområde). Det brukar vara hård konkurrens om doktorand-tjänster. En doktorandtjänst kan man ha i fyra år och man skriver avhandling men även utför visst arbete på sin institution (som kan vara administrativa arbetuppgfter) och ibland även undervisar en del som högskolelärare/adjunkt.

    Du får gärna kika på info på "yrke/doktorand", "yrke/högskolelärare", "yrke/professor", "yrke/forskare".

    Efter utbildning på avancerad nivå (magister eller master) räknar man inte vidare i "hp", högskolepoäng, utan man söker till forskarutbildning, doktorandtjänst, en tjänst som adjunkt som kan undervisa på högskolenivå utan att ha disputerat (skrivit och försvarat en avhandling).
    Det finns inga garantier på att komma in på utbildning på avancerad nivå; man konkurrerar om plats. Detta hinder kan man kringgå genom att söka till långa program som är på 300 hp, ex. civilingenjörsprogrammet (då behöver man inte på nytt söka efter 3-årig utbildning, utan får läsa år 4 och 5, om man klarade de första 3 åren).

    Det finns inte heller några garantier på att ens få möjlighet att söka en doktorandtjänst.