a.
    Hej!

    Jag undrar hur många tar en utbildning in på programmet ifall en utbildning har antal platser t.ex vi säger 20 och så söker 50 till programmet hur många tas in då?

    Vad händer ifall alla har lika i merit? Lottar man då? Om vissa personer har högre betyg vet jag att de kommer in före än de som har dåliga betyg men om man exempelvis har lika i betyg ? och fler än 20 söker till programmet men endast 20 platser?/tack.
    • Anna : Är det antagning till högskoleutbildningar du undrar över?
    • : Ja,till universitetet menar jag.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej A,

    om en utbildning har 20 platser, då är tanken att 20 personer får antagningsbesked ANTAGEN. övriga behöriga sökande ställs i reserv. En viss "överintag" kan ske - med tanke på att någon kanske hoppar av i början av utbildningen.
    Det framgår tyvärr inte av din fråga om du undrar om antagning till gymnasiet, till yrkeshögskola eller till högskola eller möjligtvis om antagning till någon annan utbildning.
    Varför det är viktigt att veta vilken sort antagning till fråga gäller? Jo, ex. om du undrar om antagning till högskola/universitet - så är det Antagning.se som du bör vända dig till; söka info på deras hemsida och ställa frågor direkt till dem. Allmänt kan jag svar så här att resultat av högskoleprovet kan också "tas i bruk" i fall flera personer som konkurrerar om sista platsen har exakt samma meritvärde. Platserna kan också lottas ut, ja.

    Om din fråga gäller antagning till gymnasiet - då kan man prioritera sökande som har högre betyg i vissa "mest viktiga" för programmet kurser - ex. om man söker till Samhällsvetenskapsprogrammet då kan högre betyg i samhällskunskap ge plats på programmet /om de övriga sökande med samma "betygspoäng" har lägre betyg i just samhällskunskap/.
    Vid ansökan till yrkeshögskola har varje anordnare rätt att bestämma vem som är "bättre lämpad" att klara utbildningen; även tidigare arbetslivserfarenhet spelar roll och resultat av intervjuer, om intervju genomförs.

    Vänligen

    ANNA

    • : Tack för ditt svar,ja menade till universitetet.
    • Anna : Antagning.se kan förklara ingående... men allmänt gäller följande: det är endast när det är samma meritvärde finns vid konkurrens om de sista platserna... det är på förhand känt hur man i så fall bedömer. Resultat av högskoleprovet kan spela roll, även i betygsgruppen. Utlottning kan tas i bruk. För vidare förklaring hänvisar vi till Antagning.se för att det är de som genomför antagning till högskoleutbildningar.