Hej Alicia,

    det finns ett Antal Olika villkor som alla måste vara uppfyllda - för att kunna få ut sitt examensbevis och på vissa punkter skiljer sig kraven mellan högskoleförberedande och yrkesprogram.
    Svenska 3 måste du få godkänt betyg i, för att kunna ta ut examen från ett Högskoleförberedande program. Men om du läser på ett yrkesprogram, kan du ta ut examensbevis med F i Svenska 3.

    F i NK - är det Naturkunskap du menar? och i så fall vilken eller vilka kurser? Det är stor skillnad mellan att ha F i NK 1a1, som är en liten (50 p) kurs och att ha F i Nk1b och 2 /som sammanlagt går på 200 p/. Men även om du t.ex har F i både nk1b och 2 och med det har 200 F-poäng, så ligger det ändå "under gränsen" /gränsen går vid 250 poäng/ men ihop med svenska 3 blir det i så fall 300 p., och det ligger över gränsen... och dessutom, om du läser på ett högskoleförbered.pr., så uppfyller du inte kraven för examensbevis även med alla A-betyg om du samtidigt får F i svenska 3.
    Gymnasiearbete är också en kurs i vilken eleverna måste få E-betyg, för att uppfylla kraven för examensbevis.

    Å andra sidan, får alla elever, även de som får Studiebevis (som inte uppfyllde kraven för examensbevis) delta i festligheterna på student-dagen. Kika gärna på Framtid.se/reportage/studenten