Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Mats,
    Moderna språk ingår som obligatoriska endast på några få gymnasieprogram. vilket program gäller din fråga?
    ... om eleven går ett program där moderna språk inte är obligatoriska så kanske eleven inte alls kan läsa någon kurs inom Moderna språk.

    • : Hej, det gäller samhällsprogrammet och jag undrar hur många man hinner? Dvs om man byter språk från franska till till tyska. Hur många hinner man då inom tyskan?
    • : Dvs för att nå upp till meritpoäng i det nya språket man valt
    • Anna : På Samhällsvet.programmet är 2 kurser moderna språk obligatoriska. Om man läser ett nytt språk, t.ex tyska - då läser man vanligtvis endast Tyska 1 och 2; att få läsa även Tyska 3 (i så fall under årskurs3) kan inte garanteras. Att hinna läsa även tyska 4 är mycket "otroligt" alltså förekommer i princip inte... då det är vanligast att endast kunna läsa en språkkurs på ett läsår. Max meritpoäng inom moderna språk får man för mod.språk 3 och 4. Därför rekommenderas det (i fall man har som mål att uppnå max antal meritp.) att fortsätta med samma språk från grundskolan... å andra sidan, kan man uppnå max i meritpoäng även utan moderna språk: engelska 7 och högre mattekurser kan också ge max i meritp.
    • Milla :

      Reglerna kring meritpoäng för dig som kommer läsa mot examensbevis - var god se Gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Läs alla kommentarer