Sayif
    Hej,
    Jag är en 19-årig elev som tar studenten i år nu och undrar om skulle vilja komma in på biomedicinisk analytiker, skulle jag kunna hinna läsa under hösten 2016 eller sommaren biologi 1 och 2, kemi 1 och 2 och fysik 1 på ett helt år och söka sedan vidare för att komma in på utbildningen? Eller kan jag läsa 4 stycken av de 100 poängs kurser under endast en termin bara och läsa en sista kurs en av de på prövningscentrum under sommaren nu, för 500kr och så har jag klarat alla i slutet av halva terminen, eller missar man ett helt år ändå också?

    Hälsningar / Sayif Ebeid
    • Anna : Det är idag, 10 maj 2016 - som är sista dag att anmäla sig till kurser med start 8 aug2016 på komvux i Göteborg. Vägledning på Rosenlundsg.2 är öppen till 18.30 idag, tisdag - och vi råder dig besöka dem och anmäla dig på plats. Skynda dig! Från imorgon kan du anmäla dig till kurser med start 17 oktober.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sayif!

    Du behöver skaffa dig betyg i följande kurser: biologi 1 och 2, kemi 1 och 2 och fysik 1a. De kurser utgör sammanlagt 550 gymnasiala poäng.

    På heltid läser man 20 gymnasiepoäng per vecka. Man läser, alltså, 550 poäng på 27.5 veckor - om man läser på heltid.

    Jag förstår det som så att du vill hinna söka till vårterminen 2017. Ansökan måste du göra senast 17 oktober 2016 men sista kompletteringsdag blir 1 december 2016. Om huruvida du hinner skaffa dig betyg i alla de kurser - innan 1 dec., är svårt att säga. Om du har eller kan skaffa dig kunskaper på egen hand, är prövningar - ett bra alternativ.

    Om du vill eller behöver läsa kurser, är du beroende av komvux som kan ha olika starter på kurser och ibland är ovillig att ta in på fler poäng än på heltid. Sommarkurser på komvux kan finnas. Det måste man se vad just din kommun kan erbjuda. Vilken kommun är du skriven/folkbokförd i? Om du inte vill svara på den frågan, se på din kommuns hemsida - vad komvux i din kommun erbjuder. Sedan kan det tyvärr vara så att om du missade sista ansökningsdag till höstens kurser på komvux i din kommun, kanske du inte kan börja läsa i augusti/september, utan först senare.

    I så fall kommer du kanske inte att hinna skaffa dig alla betyg innan 1 dec 2016 och kan i så fall bli aktuell för antagning till Biomed.analyt.programmet först till hösten 2017.

    Vänligen

    Julia Syv

    • : Jag är folkbokförd i Göteborgs kommun. Enligt dina förutsägelser menar du att man kan ha svårt och inte så säkert med att klara av alla dessa fem kurser på ett halvt år. Men även om jag klarar de på en termin eller ett helt läsår så kommer jag hur som helst i detta sammanhang att missa ett helt år. Jag kan läsa dessa 550 poängs kurser under läsåret 2016 i denna kommande höst och till vårtterminen därefter och komma in på hösterminen 2017 i utbidlningen i så fall? är det det enda säkra lösningen?
    • Liselotte : Sista ansökningsdag är 10 maj! jag har skrivit ett nytt svar till dig.
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    det finns utbildning till Biomedicinsk analytiker som startar vårterminen 2017, i Kristianstad>> så om du hinner bli behörig till 1 december i år, kan du söka utbildning till våren. BMA-program på andra orter har, så vitt vi vet, start på hösten.

    I din fråga nämner du ett antal kurser som du vill läsa på komvux, men alla de krävs inte för behörighet till BMA-programmet. Följande kurser krävs för Särskild behörighet: Biologi 1, Fysik 1a, Kemi 1, Matematik 3.

    Kemi 2 och Biologi 2 krävs inte. Så kanske du inte behöver läsa 550 poäng, utan bara 350 och då hinner du läsa in dem på 17,5 veckor (det är kortare tid än en termin).

    För dig som är folkbokförd i Göteborg, se info på den här sidan>> där det bland annat står att inför kursstart 8 augusti är sista ansökningsdag 10 maj, dvs det är extremt bråttom. Du måste söka kurser på en gång, nu direkt.

    Missar du söka kurser 10 maj, kan du då tidigast börja läsa 17 oktober (i stället för 8 augusti), dvs du missar fem veckor.

    Du kan kontakta Komvux i Göteborg via epost: [email protected] eller telefon, nummer

    Adress: Rosenlundsplatsen 2, öppet på tisdagar från kl.10 till kl18.30 - och den 10 maj är det tisdag, så det passar bra att det är kvällsöppet.

    Jag råder dig åka till Rosenlundsplatsen 2 (närmsta hållplats Grönsakstorget eller Hagakyrka) mitt emot FeskekÔrkan, ta med dig de betyg du har och om du studerar nu, ta med studieplan - som säger vad du läser och när du får dina betyg. Det kan vara mycket folk och därför lång väntetid (pga det är den 10 maj - sista dag att söka kurser med start 8 aug).

    Förhoppningsvis har du tid att besöka komvux med så kort varsel & kan anmäla dig till kurser med start 8 augusti.

    Bästa hälsningar

    L. :)

    Liselotte