matilda
    Jag ska läsa 3 kurser på komvux som jag tidigare inte läst.

    Det jag undrar är: 2 kurser (matte 3c samt naturkunskap 2) läste jag inte på gymnasiet, när jag ska räkna samman mina betyg och sedan dela med antalet poäng, ska jag då dela med 2400 som nu (2500-gymnasiearbetet) eller 2600 för att lägga till dom två extra kurser jag läser?
    Jag har nämligen 2 F (i andra kurser) och undrar om dom går att räkna bort när jag läser två nya kurser eller om allt ska räknas?

    Samt undrar jag, jag ska läsa matte 2 c på komvux då jag behöver matte C men hade F i matematik 2B, ska båda betygen räknas eller ersätter 2C mitt gamla F när jag ska räkna ut totala poängen jag har?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Mathilda,

    du behöver inte själv räkna fram ditt meritvärde. Det är Antagning.se som gör det. Oavsett vad jag eller någon annan säger, så är det den bedömning och uträckning som Antagning.se gör, som kommer att gälla.

    Och jag förstår inte riktigt hur din situation ser ut. Har du fått Examensbevis eller studiebevis när du gick ut gymnasiet? Det är 2 olika situationer...

    Om du behöver Matematik C, som du skriver, då är det väl Matematik 3 /då en gammal kurs matte C finns ej längre/. Om det är så att du för din utbildning behöver matematik 3, kanske 3c eller 3b/3c - det är också rätt så stor skillnad..

    Då jag inte vet vilken utbildning du vill bli behörig till
    eller vilket dokument du fick på gymnasiet, kan jag inte säga ngt., alls.

    Eller så behöver jag beskriva alla de olika situationerna som du kanske befinner dig i, eller inte... det blir väldigt mycket text och förvirrande för dig.

    Därför måste du välja

    - antingen så bokar du tid med SYV på komvux; tar med dig dina tidigar betyg och får svar på dina frågor;

    eller

    - uppge tydligt; fick du Examensbevis eller Studiebevis från gymnasiet? Vilken utbildning vill du bli behörig till - det räcker om du uppger exakt vilka kurser som krävs för Särskild behörighet till den utb., som du vill bli behörig till att söka.

    hälsningar
    Mikael
    SYV

    • : Jag har examensbevis men den särskilda behörigheten var att ha läst matematik 3c samt naturkunskap 2. Dom läste jag inte så dom ska jag läsa nu för att vara behörig. Man kan ju räkna ut sin totala poäng, och då undrade jag om jag ska dela alla betygens poäng med antal kurser som vanligt: 2400p (det jag läst på gymnasiet.) då jag tidigare hade två kurser med F och nu läser två andra kurser, alltså om dom nya (om jag får godkänt alltså) tar ut min F, och att jag då läst 2400 poäng. Eller om det blir 2400 + 200 (matematik 3c & naturkunskap 2). Alltså om mitt betyg räknas ut på 2600 lästa poäng, eller 2400 när 2 kurser är från komvux. Alltså igentligen undrar jag om Matte3c & naturkunskap 2 kan räknas ISTÄLLET FÖR 2 F jag har i andra kurser.
    • Anna : Om du har Examensbevis, gäller följande: alla kurser från examensbeviset räknas in med de betyg man har (förutom GA, gymnasiearbete) + även betyg i Matte 3c och Nk2 /kurser som du läser utanför examensbeviset/ räknas också in - tänk dig som om de kurser också fanns i ditt examensbevis. Inga kurser från examensbevis kan "försvinna" eller "tas ut". Vill du bli av med F betygen, måste du få högre betyg i exakt samma kurser som du har F betyg i.