Karl
    Hej!
    Jag tänker börja plugga i höst och undrar hur många platser man kan stå i reserv på samtidigt.
    Jag undrar också ifall man får välja vilken linje man vill stå i reserv på eller kommer man automatiskt i reserv på den högst rankade.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Karl!

    Jag antar att du menar ansökan till högskola/universitet.

    Till högskola/universitet kan du söka upp till 20 alternativ. Du ställs i reserv på de alternativen som du är behörig till men som du inte kom in på pga andra hade högre betyg eller högre resultat på Högskoleprovet (om du söker i HP-urvalsgruppen också). Så vitt vi vet så finns det inte någon begränsning i antal Reservplatser som man kan få. Jag har nu ringt till Universitets- och högskolerådet och fick svar att de känner inte till att det finns någon begränsning i antal reservplatser för en och samma sökande, men att experten som helt säkert kan svara på den frågan är inte på plats just nu och de lovade att återkomma med det definitiva svaret. Jag hör av mig till dig när jag själv får svar från UHR.

    Om du söker till Yrkeshögskola, då söker du till varje utbilnding separat och oberoende av andra ansökningar. Man kan, alltså få plats på högskola och på flera olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Återkom gärna om du har fler frågor!

    ANNA