Hej Joseph,

    för dig som läser mot Examensbevis gäller >>info om Meritpoäng som finns på GymnasieGuiden.se

    ang. om du får läsa både eng7 och matte 3 måste du fråga syv på din skola. Jag vet inte ens vilket program/inriktning du läser. På vissa utbildningar är matte 3 en obligatorisk kurs.

    Eng 7 är inte obligatorisk kurs på något svenskt nationellt gymnasieprogram.

    Om du får godkänt betyg i matte 3, så får du 0.5 meritpoäng för den kursen OM DEN EJ KRÄVS SOM SÄRSKILD BEHÖRIGHET TILL DIN HÖGSKOLEUTBILDNIG;
    Du får 0.5 meritpoäng även för godkänt betyg i matte 2, OM INTE HELLER MATTE 2 KRÄVS SOM SÄRSKILD BEHÖRIGHET TILL DIN HÖGSKOLEUTBILDNING.

    Exempel:
    vi säger att du får godkänt betyg i matte 3 och söker till juristprogrammet. Det kräver ej särskilt matte, dvs räcker med matte 1. Här får du 0.5 i meritpoäng för godkänt betyg i matte 2 + ännu 0.5 för matte 3.
    Men om du med samma betyg söker till fastighetsmäklarprogrammen; som kräver matte 3 för Särskild behörighet, då får du ej några meritpoäng för matte. Här skulle du fått meritpoäng för matte 4, 5 och/eller matte specialisering, dvs för Högre mattekurser än de som krävs för din högskoleutbildning.

    Till högskoleutb. konkurrerar man med sitt MERITVÄRDE, som är Summan av Jämförelsetalet + ev.Merirpoängen /det är alltså inte alla som har meritpoäng, och har man inga Meritpoäng, blir Jämförelsetagel = Meritvärde/.

    Godkänt betyg i engelska 7 ger 1.0 meritpoäng;
    Moderna språk steg 1 ger inga meritpoäng; moderna språk ger meritpoäng från steg 3... och högre.