julia
    Hej jag ska börja gymnasiet nu till hösten men är orolig över språkvalet. Jag har tidigare läst spanska nu på grundskolan men vill mycket hellre välja att läsa italienska nu på gymnasiet, alltså ett nytt språk. Jag har hört att man inte får meritpoäng av den kursen då om jag skulle välja ett nytt språk, stämmer det? och hur mycket poäng är det jag förlorar isåfall? och hur stor betydelse har dom poängen? kan jag isåfall kompletera upp dom poängen på något annat sätt? Och om jag skulle välja ett nytt språk och man inte får meritpoäng, spelar mitt betyg i ämnet ingen roll alls då? Alltså om jag skulle få A i ämnet, eftersom att jag sen tidigare har kunskaper och erfarenheter av språket, spelar det då ingen roll? att ett E och A väger lika.

    Vore jättetacksam för svar för har beslutsånget och förstår mig inte riktigt på hur detta fungerar.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    läs om meritpoängen (extrapoängen) på den här sidan på gymnasieguiden här är snabblänk >>>

    Det går att få max i merit även utan betyg i Moderna språk 3 och 4 men då måste man läsa Eng7 och högre kurser i matte (högre än den kurs som krävs för att bli behörig till "din högskoleutbildning").

    På vissa gymndasieprogram är Moderna språk - obligatoriska kurser (på Samhällsvetenskapsprogrammet, på Humanistiska, på NA och på Ekonomi). Du kan läsa Moderna språk (italienska) 1 och kanske t o m 2 också men meritpoäng får man från nivå 3. Dock är det inte omöjligt att t.ex läsa Italienska 1, 2 och 3 - under 3 år på gymnasiet, men hinna läsa Italienska 4, om du börjar med steg 1 under åk1 - blir nog ganska så svårt.

    Exempel:

    om du får betyg C i alla kurser på gymnasiet får du Jämförelsetal = 15.0

    Har du inte tjänat några meritpoäng, blir ditt Meritvärde = Jämförelsetal = 15.0

    men om du tjänar max i merit, blir ditt meritvärde 17.5.

    Om du med alla C betyg, får "bara" 1,5 i merit, blir ditt meritvärde 16.5.

    Att ha 2.0 i merit i stället för 2.5 - kan utgöra skillnad på att komma in (och inte komma in) på den högskoleutbildning som du vill komma in på.

    Å andra sidan, om du får alla A betyg i alla kurser på gymnasiet, får du Jämförelsetal på 20.0. Med 0.5 i merit, får du Meritvärde på 20.5.

    Det bästa är att få alla A-betyg och alla möjliga meritpoäng (2.5) - då får man meritvärde på 22.5 som är det högsta möjliga.

    Hoppas jag förklarade tillräckligt bra. Återkom annars, men läs om Meritpoängen här >>> först.

    Mvh

    L.:)

    Liselotte