Maja

    Hej! Jag undrar som rubriken lyder hur många meritpoäng jag får efter att ha läst moderna språk 3+4. (Jag planerar att söka till en utbildning som INTE kräver moderna språk 3 för särskild behörighet.) Själv har jag tolkat det som så att jag får 0,5 poäng för moderna språk 3, plus ytterligare 1 poäng för moderna språk 4 - alltså sammanlagt 1,5 poäng. Men har fått höra att det är fel, att det istället blir 1 poäng TOTALT om jag läst både kurs 3 och 4. Undrar vilket som stämmer? Mvh Maja

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Maja,
    om du har Examensbevis - gäller följande: totalt (som max) kan man få 2,5 meritpoäng;
    annars ger Moderna språk 3 och 4 (godkända betyg) - sammanlagt 1,5 meritpoäng, men om du redan t.ex har 2 meritpoäng genom andra kurser (ex. Engelska 7 och högre kurser i matematik) - då kan du inte få ännu 1,5 i merit, detta för att max antal meritpoäng är 2,5 och ingen kan få fler.
    Reglerna för meritpoäng för dem som har examensbevis finns på - www.gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Glad Påsk! D: