Sedra

    Hej! Jag går på ekonomiprogrammet och min dröm är att bli socionom vilket är mitt mål. Är rädd att inte komma in på universitet när jag söker eftersom jag har inte så höga betyg. Hur många meritpoäng behöver man ha för att kunna komma in på socionom programmet?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tror du menar Meritvärde eller Antagnngsgräns och inte meritpoäng, för att "meritpoäng" är de extra-poängen som inte alls är obligatoriska och det är inte alla som har ngn meritpoäng alls. Om du är 18 år, läser du mot examensbevis på gymnasiet. Du kommer till socionomprogrammet konkurrera med ditt MERITVÄRDE. Om du kommer ha några meritpoäng, blir summan av Jämförelsetalet (snittbetyget) och meritpoängen = meritvärde.
    Vilket meritvärde kommer ge plats på en högskoleutbildning vet man först i efterhand, när antagningen är genomförd.
    Försök få så höga betyg i alla kurser du läser; gör även Högskoleprovet, är mitt råd.
    ***
    Du får givetvis kika på hur antagningsgränserna låg vid de tidigare antagningsomgångar. Vilket ort är du i första hand intresserad av att läsa på - på socionomprogrammet?

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sedra,

    socionomprogrammet ges i Sverige på många orter: se listan på Studera.nu/jamfor-utbildning/?q=socionom och du kan själv titta på antagningsgränserna på några eller alla av de utbildningar - på olika orter. Gå in på länken, ovan - klicka sedan på utbildningens namn - då kommer det fram:

    och ANTAGNINGSSTATISTIK - ordet är en klickbar länk.

    Klicka på "antagningsstatistik" på alla av de utbildningar som du är intresserad av och du får fram en tabell med siffrorna som anger antagningsgränser för de senaste antagningsomgångarna.
    BI - är direktgruppen, utan kompletteringar;
    BII -  är kompletteringsgruppen;
    BF - sökande med Omdöme från en folkhögskola;
    HA - högskoleprovsurval.
    ______
    Du läser nu ett högskoleförberedande programmet. Du behöver få ut Examensbevis och ha godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Matematik 2. Som behörig sökande, även om du har lägre betyg än de som ger plats på en högskoleutbildning, kan du komma in i HP-urvalet.
    Försök annars höja ditt meritvärde så mycket du kan. T.ex är det bra om du kan ha några (och ännu bättre - Max antal) Meritpoäng, för att de höjer ditt meritvärde ganska mycket.