Donya

    Hej! Är intresserad utav att studera på journalistprogrammet, eventuellt en journalistkurs. Hur mycket meritpoäng brukar krävas för detta program/kurs? Har haft svårt att hitta info och är lite osäker på om mina poäng räcker.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Donya!

    Läs gärna avsnitt Utbildning på https://www.framtid.se/yrke/journalist-reporter och du kommer att se att det finns ganska många olika utbildningar till journalist. Är det utbildningar på högskola/ universitet som du är intresserad av eller andra typer av utbildningar?
    Exempel på Yrkeshögskoleutbildningar:
    jensen-yrkeshogskola/digital-kommunikatör
    gtv-gamleby/tv-produktionsspecialist
    digital-kommunikator-i-sociala-medier-nackademin-stockholm-distans

    Om du vill komma in på en högskoleutb men är osäker på om dina meriter kommer att räcka, gör Högskoleprovet! Anmälan till provet 20 okt 2019, öppnar idag, den 15 aug och pågår till 2 sept. Obs! Kort anmälningsperiod, endast två veckor. Länk till anmälan och lite praktiska tips inför HP finns bl.a på gymnasieguiden.se/reportage/anmael-dig-till-hoegskoleprovet-som-skrivs-20-okt-2019

    Högskole-universitetsutbildningar inom journalistik, var god se studera.nu/jamfor-utbildning/journalist och det finns både kurser och program. Hur svårt det är att komma in - är det ingen som vet på förhand; alltmänt så är journalist-utbildningarna populära och många söker; å andra sidan, så vet folk att det kan vara ganska så svårt att få anställning som journalist, så i fall man vill ha fastanställning med månadslön, så kanske man avstår från att söka journalist-utbildningarna.