Du är bäst
    Hej Syv!! Jag ska söka till gymnasiet i vår och vill gå samhällsvetenskapliga programmet med inriktning sam media eller sam beteende.
    Känner däremot lite oro kring det preliminära valet eftersom att det känns inte riktigt som att jag har varit på tillräckligt många öppet hus. För att kunna veta vad jag tycker om skolan och vad jag får för egen uppfattning av den. ( har bara varit på 5 st öppet hus och och av dem så fick jag känsla för 2 st) Anledingen till att jag inte har varit på så många är för att vi har haft så otroligt mycket plugg nu , och jag vet liksom inte om jag ska prioritera plugget framför att gå på öppna hus?? Är det preliminära valet otroligt viktigt? är jag försent ute?? Taack på förhand // en stressad femton åring

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är ditt val som finns i antagningssystemet sista dagen i omvalsperioden som Gäller!

    Ang. Öppna hus så är det helt frivilligt: det finns elever som går på många öppna hus och så finns det de som inte går på öppna hus över huvud taget.

    0ch ... Jag vill inte göra dig ännu mer stressad men sanningen är att det inte finns några garantier på att en elev kommer att trivas på gymnasiet ... Mycket handlar om vilka elever som kommer med i samma klass och det är ju ingen som vet det på förhand! Detsamma gäller lärare .. De lärare som jobbar på skolan idag kan sluta och så kommer det nya lärare - vika vet ju ingen idag... Därför blir det ändå en "chansning" med ditt gymnasieval, där många "bitar" finns med som du inte kan påverka! Jag tycker det är ett "avstressande faktor" för att det är ingen idé att stressa över ngt som man ändå inte kan påverka ...:)