Hej Sandra!

    För att bli Behörig SFI-lärare>> ställs det vissa krav. Många gånger går det dock att få jobb som obehörig lärare, men det vet du själv om, eller hur? :)

    I yrkespresentationen här>> kan man bl a se vad som ställs som kraven för att bli behörig SFI-lärare.

    Om du är legitimerad lärare i SAS 1-3 kan det förhoppningsvis vara så att du kan redan nu, utan några fler studier utöka din lärarlegitimation med att även inkludera behörighet att undervisa i SIF, dvs bli bedömd vara behörig SFI-lärare.

    Det är Skolverket som ansvarar för lärarlegitimationer och det är därför bäst att få svar för vad som gäller i just ditt fall från Skolverket direkt. Det är ju ändå deras bedömning och beslut som gäller.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Om situationen är följande: du söker jobb inom Stöd och matchning där Arbetsförmedlingen kräver att behöriga SFI-lärare anställs, så får man höra med AF om de kan godkänna en person som har lärarexamen och som inom sin examen har läst minst 30 högskolepoäng "svenska som andraspråk".

    Det kan hända att AF godkänner det.

    Å andra sidan kan det hända att AF går strikt på vad som står i lärarens legitimation, dvs AF kan kräva att man är Legitimerad SFI-lärare.

    Exakt vilka krav AF ställer på den punkten och om de är villiga att vara flexibla, vet inte vi här på Fråga SYV. Det måste man få svar från AF direkt.

    Om inte strikta krav ställs på att vara "behörig SFI-lärare", tycker jag att med din bakgrund kan du mycket väl få jobb som SFI-lärare.