Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hassan!

    Om vilka lärarutbildningar som finns i Sverige idag, kan ni läsa på högskolornas gemensam hemsida.

    Så vitt jag vet, så krävs det tyvärr godkänt betyg i Engelska 6 för att kunna utbilda sig till lärare eller till förskollärare.

    Jag ska undersöka saken och återkommer (i fall jag hittar någon lärarutbildning på högskola som inte kräver godkänt betyg i EngB = Eng6).

    Jag vill tipsa om Yrkeshögskoleutbildningar:

    Stödpedagog

    Behandlingspedagog

    Integrationspedagog

    Synrehabiliterare

    Trafiklärare

    Hela utbudet av Yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se - men ni får titta både idag och några gånger inom de närmaste 2-3 veckorna då nya YH kommer att läggas in efter dagens beslut från Myh om nya beviljade YH.

    Jag hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för er!

    Bästa hälsningar och jag hör av mig angående om det finns någon utbildning till lärare som inte kräver godkänt betyg i Engelska 6.

    L.

    Liselotte