Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Hassan,

    Elevassistenter har väldigt olika utbildnngsbakgrund. Eftersom de elever som elevassistenter är till för, har olika funktionsnedsättningar, krävs det olika utbildning och tidigare arbetslivserfarenhet.

    Man kan prova söka jobb som elevassistent med den utbildning man redan har. Man kan ha tur och få jobbet.

    Om man vill utbilda sig till elevassistent, då rekommenderar vi gå utbildning till personlig assistent eller läsa om den sortens funktionshinder som man är intresserad av - t.ex. Autismliknande tillstånd, olika typer av utvecklingsstörning eller om rörelsehindrades problematik.

    Språkkunskaper kan också spela stor roll och personlig lämplighet/tidigare erfarenhet.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    P.S: läs om yrke elevassistentwww.framtid.se