Frida
    Hej, jag går just nu på vård och omsorgsprogrammet och tänkte plugga vidare till sjuksköterska. Men hur höga betyg är det man egentligen behöver för att kunna söka? Har inte så höga just nu, men kan kan man göra högskoleprovet för att komma in? Och när man sedan blivit sjuksköterska kan man därefter bli läkare?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Det uppstår Konkurrens om utb.platserna och de med högre betyg kommer in.  ... Så länge platserna räcker... Det är alltså ingen som vet exakt hur höga betyg som kommer att krävas, därför är det bra att försöka få så höga betyg som möjligt och även göra högskoleprovet!

    Ang.att bli läkare efter sjuksköterskeprogrammet så blir tyvärr inte vägen kortare eller enklare, utan man måste komma in på läkarprogrammet och läsa 5.5 år precis som de som inte har sjuksköterskeutb., tyvärr.