Hanna
    Hej!

    Jag tog studenten 2009, på gymnasiet läste jag ett utökat program på 2600 poäng och fick ett slutbetyg med en del IG.
    1.) Behöver 90% av de 2600 poängen vara godkända eller 90 % av de 2500 ordinarie? Jag har 1850 poäng godkända från slutbetyget samt 350 poäng från utbyteskomplettering från komvux, hur många poäng har jag kvar tills jag har grundläggande behörighet?

    2.) Om man ska utgå efter 2500 istället, kan man räkna bort 100 poäng med IG i från slutbetyget som ej går att göra prövning i idag (då jag läst 100 poäng 'extra'). Eller kommer de kurserna alltid finnas med?
    3.) Kommer de bästa betygen på 2250 poäng av 2500 att väljas ut eller räknas alla kurserna med om de har minst G/E?

    Idag läser jag Religion 2 50poäng samt ska göra en prövning i Naturkunskap 2 100 poäng som kommer byta ut mitt IG i Naturkunskap B. 4.) Är det i så fall onödigt att läsa Religion 2, utifall jag behöver bara 2250 godkända poäng och ändå inte får räkna med Religion som är en ny tilläggskompletteringen?

    Tack på förhand!
    • Anna : Ska ta reda på exakt vad som gäller i ditt fall och försöker svara dig på måndag förmiddag. Råder dig att också boka tid med SYV på komvux i din kommun för en noggrannare genomgång av alla dina betyg.
    • : Tack för snabbt svar! Har chattat med Antagning.se en snabbis som sa att de är 90% av 2500 poäng, alltså har jag fått svaret på fråga 1.) där jag har 50 poäng kvar för att uppnå grundläggande behörighet. Det jag fortfarande undrar främst över är fråga 4.). Får jag endast räkna med meritvärdet från Religion 2 (om den finns med till ett visst program) men ej i jämförelsetalet? Ha en fin helg!
    • Anna : Kommer att kolla upp det ännu mer, men så vitt jag minns nu "på raka arm" så kan du inte ha Religion 2 som Områdeskurs, utan bara Religion B, dvs det måste vara "en gammal kurs". Det är det som menas med att Gy2011 eller Vux12 kurser ger inte meritpoäng som "områdeskurser". Skulle du haft betyg i RelB, kunde du få merit för den som "områderskurs" men ej för Rel2. Fram till 30 juni 2016 kan man fortfarande göra Prövningar i "gamla kurser" som t.ex RelB. Se om du hinner göra prövning och få betyg i RelB.
    • : Tack för svaret, trevlig helg!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är fördelaktigare för dig att få godkända betyg i utbyteskurser så att du inte har några IG att räkna in i ditt jämförelsetal men tänk också på Studiemedel, om du tar det. Det kan bli problem med återbetalning till CSN om du hoppar av Religionskursen och alla kunskaper är bra att ha!

    • : Tack för svar! Jag har läst upp nästan alla utbyteskurser som jag kan läsa upp. Jag får ej studiemedel för några kurser nu. Det jag även funderade över är om det är bättre att satsa på prövningen i Naturkunskap 2 än Religion 2, då denna ändå ej kommer räknas med?