Julia
    Hej! Jag har läst upp mina betyg på komvux så att jag skulle få 2250 poäng E eller mer så jag i vår kunde söka in på högskolan.
    Nu har jag läst flera kurser som jag inte läst tidigare och har tillräckligt med poäng.
    Nu säger min studievägsledare att de inte kan upprätta någon gymnasieexamen till mig då jag bara har F i 100-poängskurser. Vilket innebär att jag antingen går ut med 100 eller 200 poäng F, men det är inte möjligt att gå ut med 150 för mig.
    Enlig henne innebär detta att jag i princip kan läsa en kurs på 50 poäng, som jag sen får F i och sen få en gymnasieexamen.

    Jag har läst mer än 2400 poäng så det är inga poäng som fattas så, utan problemet är att ingen kurs är på 50 poäng.

    Stämmer detta? Tycker detta låter konstigt. Jag hinner inte läsa ännu en kurs för ansökan till vårterminen.
    • Liselotte : Jag har nu skrivit ett nytt svar till dig. Du får gärna visa våra svar till din syv på komvux och även till rektor. De får gärna kontakta oss om de vill. Vi hjälper till allt vi kan. tyvärr har vi inte befogenhet att ändra på bestämmelser. Men tillsammans kanske vi kan hitta någon möjlighet att hjälpa dig i din nuvarande ganska tråkiga situation. :( Det är jättesynd att du har drabbats av det, otur - kan man säga. Om du på förhand gjorde pLanering av Examensbeviset med Syv på komvux, skulle den situationen undvikas. Nu kan man inte gå tillbaka i tiden och vi är där vi är nu... :( utan Examensbevis. Läs mitt svar (nedan) och jag håller tummarna hårt för dig!
    • Anna : Testa vända dig till din gamla gymnasieskola och be om hjälp i form av möjlighet att snarast (typ imorgon) göra prövning i en 50 poängskurs. Skola har rätt att ta avgift på 500 kr. Det är ok för dig att få F i en 50 poängskurs, det måste vara jUST EN 50 POÄNGS KURS. Eftersom det räcker med F-betyg för din del, behöver du inte förbereda dig. Jag kan inte lova att det går att göra på det viset, men jag skulle i ditt ställe försöka - prata direkt med rektor på din gamla gymnasieskola. Du kan om du vill visa våra svar. Prövning får man göra överallt där den aktuella kursen är pågående. Om din gamla gymnasieskola har någon pågående 50 poängskurs, i vilken du sedan innan inte har betyg i, kan du göra prövning i den. Det är ingen som säger att det måste ta lång tid att göra prövning eller utfärda betyg. Om din gamla gymnasieskola vill hjälpa dig, prata med rektor på komvux och säg att du kan inom några dagar inkomma med ett nytt betyg i en 50 poängskurs (kanske blir det t o m högre än F-betyg, men i ditt fall spelar det inte någon roll). och du ber i så fall komvux att Förbereda Examensbevis för dig. Det är fortfarande nästan 3 veckor kvar innan sista kompletteringsdagen och därför tycker jag att du borde i alla fall försöka fixa det. Lycka till! Jag lovar att hålla tummarna hårt för dig! Hör gärna av dig och berätta hur det går!

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Om du inte hinner läsa en kurs, kanske du kan göra Prövning den kursen. Betyg från prövningen är lika mycket värt som betyg i slutet av en läst kurs.

    En 50 poängskurs läser man annars på hetid på 2,5 veckor och på distans kan man läsa ännu snabbare - man kan få betyg på distans redan efter 1,5 vecka t.ex... så om din komvux kan ta in dig på en distanskurs med start t.ex 14 november - kan du mycket väl ta betyg och hinna få examensbevis innan 1 dec (1 dec 2016 är sista kompletteringsdag till vårterminen). Jag antar att du redan gjorde Ansökan till högskola till vårterminen för att nu är det kompetteringar som gäller... men i och för sig kanske det finns möjlighet till "sen anmälan" där Sen Ansökan är öppen.

    Ang. antal poäng i Examensbevis - kanske är det bättre om du själv ringer till Antagning.se - tel.nr 0771-550720 och berättar just om din situation - tel.tid 9-16 på vardagar. Antagning.se kan ställa mycket konkreta frågor - t.ex om du har betyg i "den och den kursen" ... och det kan inte vi här på Fråga SYV svara på om handläggare på Antagning.se frågar oss om det. Det är du som "sitter på" den info. :)

    Men så som jag förstår din situation - så har du godkända betyg i 2250 poäng. Du har också 200 poäng F som du skulle kunna ta in i ditt examensbevis.***
    Det är mindre fördelaktigt för dig att behöva "dras" med de "onödiga" extra 50 F poäng, därför att de drar ner medelvde för dig i onödan. Examensbevs tar du nu "för livet", dvs säg att du nu inte kommer in på din högskoleutbidning och vill söka igen. De där F-poängen som du kan slippa kan spela avgörande roll för din möjighet att komma in eller inte komma in på en utbildning.

    Därför tycker jag att det är bäst om du nu försöker få betyg i en 50 poängskurs (även om det är F-betyg) är det fördelaktigare för dig än att ta in ännu 50 extra F-poäng. Bäst är det om du genom prövning eller genom att läsa en kurs på distans kunde få E-betyg i en 50 poängskurs. Kan det vara så din SYV menar?

    Hur stor chans har du att komma in på den högskoleutbildning som du söker tiLL våren? Du kan kika på tidigare statistik och i fall antagningsgräns brukar ligga ganska mycket högre än det du har, kanske det inte är så bråttom att få ut Examensbevis? Kanske vinner du på att fortsätta läsa på komvux och få ut Examensbevis med högre meritvärde?

    ***tyvärr är det så att i fall ingen av dina 100-poängskurser, betygsatta med F, kan delas in i två stycken 50-p.kurser, så uppfyller du formellt sett inte kravet för att kunna få ut examensbevis från komvux. Så som reglerna är skrivna så måste de TOLKAS, och den tolkningen skolverket gör är att i den situationen som du beskriver, uppfyller du inte kraven för examensbevis från komvux.

    Bästa hälsningar

    JuIia SYV

    P.S: undrar om du planerar ta in Idrott och hälsa 1 in i ditt examensbevis? Har du betyg i den kursen? är det ett godkänt betyg? Det är så här att det endast fram till 1 jan2017 som man får ha den kursen i examensbeviset från komvux. Senare får man inte ta in den i examensbevis från komvux.

    • : Hej igen! Mitt meritvärde är ändå ingenting att hänga i granen. Jag kommer in på den linje jag vill med hjälp av högskoleprovet. Min studievägledare sa att det inte var möjligt att ta examen mer 2250 poäng E och 200 poäng F. Det gör ingenting för mig att ha "dåligt" meritvärde då jag fått högt resultat på högskoleprovet. Tycker bara att det låter konstigt att man måste ha EXAKT 150 poäng F. Min syv menar att jag kan läsa en 50 p kurs och sedan få F i den och så kan jag få en gymnasieexamen. Att läsa en kurs på distans tar två veckor, sedan tar det ungefär två veckor för hermods att skicka betygen till min kommun och sedan ska de in på antagning.se. Enl min kommun hinner jag inte gå den, då kursen isf skulle varit avslutad senast förra fredagen... mvh Julia
    • Liselotte : Jag har nu pratat med en expert från Universitets- och högskoIerådet och skriver ett nytt svar till dig.
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    jag har nu kommit i kontakt med en expert på Universitets- och högskoIerådet och det verkar som att det är lite av "Moment 22", utan någon bra lösning.

    Det verkar som att ingen har tänkt på att det kan uppstå en sådan situation som du befinner dig i och därför inte har skrivit in möjIighet till undantag i reglerna kring examensbevis från komvux. Enligt reglerna så kan du inte ta ut examensbevis, om inte det är så att det går att dela på en 100 poängskurs - och det kan man endast göra om det är en "1b" kurs - men inte matte 1b, utan t.ex Samhällskunskap 1b eller Naturkunskap 1b, där det finns möjlighet att deIa upp en 100 poängskurs i 2 stycken 50 poängskurser - 1a1 och 1a2.

    Om du har den oturen att du inte har F betyg i någon sådan "1b" kurs som kan klyvas in på mitten i 2 st. 50 poängskursen - då är det jättesvårt! Det finns inte inskrivet i Styrdokument att man kan göra på ngt. annat sätt.... tyvärr.

    SkoIverkets upplyssningstjänst svarade att "komvux får göra bedömning och det är rektors ansvar, komvux får tolka reglerna" mm... Det kan man - om man vill - tolka som att rektor på komvux skuIIe ev kunna bevilja undantag.  Men det är i så fall upp till den enskilde rektorn att "ta på sig" i så fall.

    De altenativen som jag ser nu för dig är

    1. att på ngt. sätt ändå försöka få betyg i en 50 poängskurs. t.ex om rektor kan sätta det så kallade "rektors betyg". Rektors betyg sätts av rektor i fall rektor "har kännedom om att den studerande har kunskaper i en viss kurs, trots att hen inte formellt sett uppfyller kraven för att kunna få ett betyg". Det är högst E betyg som rektor får sätta.

    2. söka på "reell kompetens", en annan väg - dvs försöka få Grundläggande behörighet på betyg + 3 års arbetslivserfarenhet ... men när jag ser att du är endast 21 år gammal, tänker jag på att du troligtvis inte hunnit få 3 års arbetslivserfarenhet (då den erfarenheten måste vara från det att du fyllde 19 år... möjligtvis om du fyller 22 år inom mycket snar framtid).

    3. experten på UHR rådde också att försöka vända sig direkt till den högskola/universitet dit du vill komma in och fråga om de på ngt. sätt kan hjälpa till. T.ex finns det möjlighet för en högskoIa/universitet att göra "alternativt urvaI" - inom den möjIigheten kanske kan de ta in dig under förutsättning att du kvalificerar dig på HP-resultatet - för att komma in. det är inte alls säkert de vill bemöda sig med det, om de ändå har många behöriga sökande och kommer ändå att fylla alla sina platser... men det är värt att försöka, tycker jag.

    Ditt fall "sätter fingret på" en lucka i reglerna, tycker jag. Vi kommer att väcka frågan hos Analysavdelningen på Skolverket. Men det hjälper troligtvis inte dig i din nuvarande situation. Ändringar i reglerna brukar ta ganska lång tid att genomföra, tyvärr. :(

    Min förhoppning är att mitt svar på ngt. sätt kanske blir till hjälp!

    L.

    Liselotte