Jim
    Hej!

    Jag har har minst E i alla kärnämnen(500p) samt 850p i valfria ämnen. Just nu läser jag ett yrkesprogram som omfattar totalt 1000p + 100p om jag gör gymnasiearbetet. Sammanlagt har jag då 2450p. Säg att jag har F i två 100p ämnen(ej kärnämnen eller gymnasiearbete), då har jag 2250p. Kan jag fortfarande ta ut en gymnasieexamen?

    Mvh
    Jim

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Jim!
    Så som du ställer frågan - och beskriver din situation, så skulle jag svara Ja.
    Du borde med 2250 godkända gymnasiepoäng och totalt minst 2400 gymnasiepoäng kunna få ut Examensbevis från Komvux.

    SYV på Komvux kommer att noga kontrollera att alla obligatoriska kurser är med - och förbereder Examensbevis för Rektor på Komvux för påskrift.

    Vi rekommenderar att alltid göra Planering av Examensbevis med SYV på Komvux - så att inga "överraskningar" dyker upp i sista sekunden.

    En annan rekommendation är att sträva efter att ha Examensbevis utan F.
    I ditt fall kommer det att handla om 150 poäng F.
    150 poäng läser man på heltid på Komvux under 7.5 veckor.
    Du kan läsa andra kurser än de som du tidigare har läst - men konsultera med SYV på komvux.
    Du kan också göra Prövningar och få 150 godkända poäng genom dem och ta med dem in i Examensbeviset.

    Jag rekommenderar att du försöker få Examensbevis utan några F.
    Du har väldigt många år kvar till pension och du vet idag inte vilka möjligheter som dyker upp framöver.
    Du kanske om några år kommer på att du vill läsa vidare - t.ex. på en yrkeshögskola www.yhguiden.se

    och dina 150 F kan göra stor skillnad (skillnad mellan att komma in eller inte komma in på en utbildning som du vill gå).

    Nu kan du lägga ner 7.5 veckor på heltid eller 15 v. på halvtid extra och få Examensbevis utan några F, vilket jag personligen tycker är en mycket bra idé.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA
    • : Okej, det låter bra.
    • : Tack för snabbt svar!
    • Anna : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får tipsa dina vänner och bekanta om oss, då har vi möjlighet att hjälpa fler ungdomar. :)