Diana

    Hej! Jag strävar efter ett gymnasieexamen, jag har som mål att endast få godkända betyg på de kurserna som behövs för ett gymnasieexamen plus behörighet till min drömutbildning. Varför jag inte vill satsa så högt är för att jag har skrivit högskoleprovet, och kan komma in på de flesta utbildningarna. Nu till min fråga, hur många godkända poäng krävs för att ta ett gymnasieexamen från komvux? Vad gäller idrott och hälsa så räknas det inte med i poängen eller?

    Tack på förhand

    • Julia : Att Komma in på en högskoleutbildning är Första steget; sedan gäller det att genomföra hela utbildningen med godkända resultat. Det är inte alla som kommer in, som också "kommer ut" med högskoleexamen. :( Det är därför bra att förbereda sig genom att skaffa sig så mycket kunskap som möjligt, vilket man gör bl a genom att läsa många olika gymnasiala kurser. :)

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det krävs 2400 betygsatta gymnasiepoäng och av dem kan man ha Max 150 F poäng - för att uppfylla kraven för examen från komvux; betyg i Idrott och hälsa 1 får ej ingå.

    Studie- och yrkesvägledare
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    du som är 18 år är ännu för ung för komvux. Det är i princip samma krav för examensbevis från komvux som från "ungdomsgymnasiet".
    Det är 2 saker som skiljer:

    1) Idrott och hälsa 1 är en Obligatorisk kurs som MÅSTE ingå i examen från gymnasiet;
    och samma kurs får ej ingå i examen från komvux. Den kursen är på 100 poäng. Antal poäng som ingår i examen minskar på komvux med 100 p., det är 2500 p. på gymnasiet och 2400 p. på komvux som man måste ha betyg i.

    2) En annan sak är det att de är "något friare" ang. vilka kurser som kan ingå i examensbevis från komvux; det är fler valbara kurser än på gymnasiet (som får ingå i Examensbevis) men det är samtidigt ofta mycket mer begränsat urval av kurser som erbjuds att läsa. Många ggr är det fler kurser att välja på - på gymnasiet. Komvux brukar inte kunna erbjuda så värst många fler än de obligatoriska kurser + ett extremt begränsat antal valbara kurser.

    Det är, överlag, ej lättare att få examen från komvux än från gymnasiet. I princip är det samma krav som ställs.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Vänligen och lycka till!

    Julia SYV