Jessica
    Hej,

    Jag ska läsa Matematik 2 samt 3, undrar hur många poäng "Meritvärde" kan man få om man endast blir godkänt dvs man få E i både kurser?

    Samt vilka kurser ger mest meritpoäng?

    Jag har en till fråga:
    Jag vill göra prövning, moderna språk Arabiska 3+4, bor i Sthlm men kan ej hitta skolor som erbjuder dessa två kurser.
    Vad är lösningen?

    Mvh

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Reglerna om meritpoäng är olika för slutbetyg och för examensbevis - vad har du för utbildningsdokument ?

    Att läsa kurser eller göra prövningar just för att få meritpoäng är tyvärr inte en rättighet - dvs ibland finns möjlighet och ibland inte.:(

    Det blir allt svårare att hitta var man kan göra prövningar. Det är också Lärarbrist, tyvärr.

    Lärare i många ämnen, däribland i arabiska är bristvara !

    Är du behörig till den utbildning du vill komma in på?

    Hur många meritpoäng har du idag?

    Om du inte kan svar på de frågorna, ta dina betyg till SYV på komvux.

    Här>> ser du reglerna om meritpoäng för de som har examensbevis eller de som läser mot examensbevis .

    Har man Slutbetyg , som var standard t o m år 2013 men fortfarande går i vissa fall läsa mot på komvux, är reglerna annorlunda och mer komplicerade.