Anonym

    Hej, Studievägledaren på Komvux bad mig att lämna in mina gymnasiebetyg för att kunna utfärda min examen nästa vecka. Totalt har jag 2400 poäng och har betyg i följande kurser: Svenska som andraspråk 1, 2, 3 Matematik 1a, 2c, 3c, 4, 5 Engelska 5, 6 Fysik 1a och 2 Biologi 2 Kemi 2 Religionskunskap 1 Historia 1a1 Samhällskunskap 1a1 Modersmål 1, 2, 3 Moderna språk 1, 2, 3, 4 Gymnasiearbete Jag läste på Komvux med inriktning naturvetenskap. När jag först började läsa på Komvux och gjorde min studieplanering med SYV så sa hon att jag endast behöver en 50-poängs kurs i både samhällskunskap och historia. Kursen naturvetenskap kan ersättas med biologi, kemi och fysik. Men på vissa hemsidor står det att man måste läsa en 100-poäng kurs i samhällskunskap och historia, vilket av påståendena stämmer? Saknar jag någon viktig kurs som måste vara med? Det är försent nu att boka tid med SYV i min hemkommun och fråga om saken, därför vände jag mig till er. Vänliga hälsningar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anonym!
    reglerna kring examensbevis PÅ KOMVUX är inte 100% tydliga... i alla fall enligt min mening ... Vad min tolkning av de reglerna säger att du borde klara dig med 50p.kurs i Historia men inte i Samhällskunskap, alltså jag tror du behöver även Samhällskunskap 1a2 (eller om du gör prövning i Samhällskunskap 1b eller läser samhällsk.1b, alltså att du behöver 100p inom samhällskunskap).
    Förklaring: på teknikprogrammet på ungdomsgymnasiet får man examensbevis med endast liten, 50p. kurs i Historia (His 1a1) - så det går att få ut examensbevis från ett högskoleförberedande program med endast 50 p. i historia, men det finns inget högskoleförberedande program på ungdomsgymnasiet som inkluderar mindre samhällskunskap än 100p. Kursen Samhällskunskap 1b (100p) är obligatorisk på samtliga högskoleförberedande svenska gymnasieprogram. Av den anledning har jag svårt att tro att din komvux skulle godkänna endast 50p.kurs inom samhällskunskap. Men ytterst är det upp till Rektor på komvux att tolka reglerna och kanske kan hen även bevilja ett undantag i ditt fall.

    Du kan, förhoppningsvis, klara dig med de kurser du redan har betyg i, och få ut ditt examensbevis. Det blir rektorns ansvar (rektor på komvux) att utfärda exam.bevis som är giltigt och som accepteras av Antagning.se  om du söker till högskoleutbidlning i Sverige med det exam.beviset. Du borde kunna lita på den planeringen som ni gjorde med komvux-SYV-en ...

    Du kan testa använda skolverket.se/verktyget-planera-din-examen-inom-komvux
    Vi håller tummarna!
    Vänligen
    Julia syv

    • : Hej Julia, Tack så mycket för svaret! Jag har testat länken och "resultatet" var som följande: 1350 poäng (obligatoriska kurser), 750 poäng (programinriktade kurser) och 300 valbara kurser. Vad menas egentligen med det? Det stod också att jag har tillräckligt många obligatoriska och programinriktade kurserplanerade, och "fler valbara kurser kan planeras). Är jag på rätt väg då? Finns det ett obligatoriska antal poäng valbara kurser som måste vara med i gymnasieexamen?
    • Julia : Du måste invänta svar från "din komvux". Vad du eller vi tycker - spelar tyvärr ingen roll i detta fallet.