Marijana

    Hej! Min dotter har läst samhällsvetenskapsprogrammet och har 5 F: Engelska 6, Politik och hållbar utveckling, Humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering, Moderna språk 4 och Filosofi 2. Räcker det med att läsa Engelska 6 och Politik och hållbar utveckling för att få gymnasiebetyg?

    • Anonym Kanin : Jag gissar på att du menar gymnasieexamen. För att få en sådan krävs det godkänt i minst 2250 poäng (d.v.s max 250 poäng F) varav godkända betyg i kurserna Svenska 1, 2 och 3 eller Svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 5 och 6, Matematik 1 och Gymnasiearbete, krävs. Om din dotter inte får minst 2250 poäng kommer hon inte kunna få ut examensbeviset.
    • Anna : Tack så mycket "Anonym" för din kommentar. Du har rätt, men endast om man menar Högskoleförberedande examen. För att Examensbevis från ett yrkesprogram kräver ej godkända betyg i svenska 2, 3 eller i engelska 6, men kräver i stället minst 400 poäng godkända betyg inom Programgemensamma ämnen. Men eftersom frågeställaren uppger att frågan gäller Samhällsvetenskapsprogrammet, ett högskoleförberedande program, är ditt svar (kommentar) korrekt vad gäller som svar på Just den aktuella frågan.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! För gymnasieexamen ställs det ett antal olika krav som nämns i kommentaren till ditt svar!

    Vi rekommenderar att tänka på att man "låser " kurser i examensbevis och måste sedan om man vill höja snittbetyget få högre betyg i Samma kurser.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marijana,

    som direkt svar på din fråga: Ja, det räcket men... jag skulle i så fall försöka läsa upp Moderna språk 4 till godkänt betyg hellre än en annan 100-poängskurs som ej ger Meritpoäng (det blir ganska stor skillnad i meritvärde pga godkänt betyg i mod.språk 4 ger 1.0 i merit, dvs man plussar på 1.0 till elevens snittbetyg... - info om meritpoäng för dig med examensbevis, var god se Gymnasieguiden.se/informeras/merit -

    och...

    jag håller med Mikael som skriver i sitt svar att vi tycker det är viktigt att känna till att man ej kan byta ut kurser ur ett färdigt/utfärdat examensbevis. På så sätt göra man sig själv en stor otjänst om man tar med F-betyg i sitt examensbevis, om man kan undvika göra det.
    F-betygen drar ner jämförelsetal ganska mycket. Att senare få godkända betyg i samma kurser kan bli svårt (för att personer har uppenbarligen svårt för de ämnen/kurser - eftersom hen fick ju F betyg i dem förut).

    Givetvis finns det exempel på att man höjde betyg i F-kurser från gymnasiet eller komvux till godkända betyg och t o m till högre än E; det beror på olika saker, som motivation, hur mycket tid man är beredd på att lägga ner på sina studier mm.

    Kika gärna på >>>>Programplan för SA. Där kan man se vilka kurser som får läsas på Samhällsvet.programmet och hur stora är kurserna (om de är 100 poäng, som är en normalstor gymnasiekurs är...).

    Frågan är hur snabbt din dotter vill eller behöver få ut sitt examensbevis. Ibland är det fördelaktigare att läsa fler kurser på komvux eller göra prövningar - och ta ut examensbevis med alla godkända betyg, jämfört med att snabbt ta ut examensbevis med max antal F.
    Det är endast i fall man har högt resultat på högskoleprovet och vet att man nästan garanterat kommer in i HP-urvalsgruppen, som det ej spelar roll hur högt meritvärde man har på sina betyg... - då kan man strunta i att man har max antal F betyg ... men annars är det viktigt att veta vad man "ger sig in på" när man snabbt tar ut examensbevis och kanske tänker att jag "byter ut kurser sen, om jag behöver".. men det är blir ju inte möjligt!!! Bra att veta det på förhand.

    Bästa hälsningar
    ANNA

    • : Tack för svaret! Hon vill plugga på yrkeshögskolan och bli hud och spaterapevt. Naturkunskap 2 står som särskild behörighet och hon har läst bara Naturkunskap 1. Går det att ta Naturkunskap 2 istället för Politik och hållbar utveckling? Nu har hon 2050 godkända poäng och med engelska 6 och Naturkunskap 2 räknar jag till 2250. Räcker det då som minimikrav för att få gymnasieexamen och få särskild behörighet för att komma in på det hon vill läsa på yrkeshögskolan? Min dotter är inte speciellt intresserad att plugga på högskolan utan vill jobba med make upp mm. så därför tror vi att yrkeshögskolan kan vara bra alternativ för henne istället för dyra privata utbildningar i branschen hon vill syssla med.
    • Anna : Vilka valbara kurser varje enskild gymnasieskola eller komvux i varje kommun kan erbjuda - vet vi inte här, utan det får man fråga på skolan; det kan bero på tillgång till lärare + hur många elever som väljer att läsa just den kursen. yrkeshögskoleutbildningar, inkl. just den som din dotter är intresserad av - https://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/hud-och-spaterapeut - är mycket bra alternativ, när man ej vill läsa på högskola och ej vill eller kan betala för privata utbildningar. Yrkeshögskola kan göra undantag och ta in Obehöriga, men det är givetvis bra att försöka bli behörig! Det är alltid större chans att bli antagen om man är behörig, men man får söka till yrkeshögskola (och även kan komma in) även om obehörig, om man har tur och för få behöriga söker samma yh-utbildning.