SYV-besökare SYV

    Hej Thilda,
    Sjuksköterska är i Sverige ett av de så kallade Reglerade/legitimation-yrken; legitimation krävs och utbildning ges inom högskola/universitet. Psykiatrisjuksköterska blir man genom att läsa påbyggnad Efter det att man har tagit legitimation som sjuksköterska.
    Du måste alltså först komma in på sjuksköterskeprogrammet (3-årig högskoleutbildning på heltid). För att komma in på den är BEHÖRIGHET: EXAMEN från gymnasiet med godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6 och även med godkända betyg i matematik 2 och i samhällskunskap 1b (eller 1a2 och 1a1). Det är möjligt att på VO bli behörig till sjuksköterskeprogrammet, men man måste du ha möjlighet att läsa matematik 2, som inte ingår som obligatorisk kurs. Endast matematik 1a läses på VO som obligatorisk kurs, men ofta kan man välja läsa även matte 2a (under årskurs 2 eller 3 på VO). Om du ej på din gymnasieskola kommer kunna läsa matte 2 på VO, kan du komplettera efter gymnasiet. Matte 2 läser man på komvux, på heltid, på fem veckor.

    VO har inga inriktningar, men ger möjlighet till specialiseringar. OBS! du behöver inte läsa kurser i psykiatri för att på sikt kunna bli psykiatri-sjuksköterska. Om att komma in på VO: det är ett av de YRKESPROGRAMMEN och behörighet är godkända betyg i slutbetyget från grundskola i svenska, engelska, matematik + i fem andra, valfria, ämnen (då har man 80 betygspoäng, om man har betyget E i 8 ämnen); det är alltså minimun som man måste ha; sedan Konkurrerar alla behöriga sökande om plats och de med fler betygspoäng kommer in först och sedan så länge platserna räcker... sedan ser man i efterhand vad resultatet blev (var antagningsgränsen ligger). OBS! vid Antagningsbeskedens ankomst kanske man inte kommer in, men då ställs man i RESERV om man är behörig sökande; och man kan senare komma in från RESERV, om de som fick plats tackar Nej. Även senare, när läsåret redan har börjat, händer det att eleverna ej kommer till skolan (t.ex har de flyttat till en annan stad, fick jobb eller blev sjukskrivna... ) - då "befrias" det platser och man kan bli kallad från RESERV även under de första veckorna under läsåret.
    Mitt råd är att du gör ditt bästa i alla ämnen som du läser nu och att du i din gymnasieansökan lägger in flera VO-program på Olika skolor: i första hand den skolan där du helst vill läsa, men sedan även ännu några till skolor, som du också kan tänka dig gå på.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    SYV