Hej Abdirahman,
    För att bli behörig till Ekonomiprogrammet (EK), Humanistiska programmet (HU) eller Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) krävs det att man har godkända betyg (från vårterminen i årskurs9 i grundskolan) i geografi, historia, samhällsvetenskap och religion samt i minst fem andra valfria ämnen + i svenska/svenska som andraspråk, engelska och matematik.

    Utan godkända betyg i geografi och i historia (bland annat) är man inte behörig till Ekonomiprogrammet. Så - svar på din fråga måste bli Nej, det går inte. Om man är Obehörig till ett program på gymnasiet, kan man inte bli antagen, oavsett vilka andra betyg du har, även om dina övriga betyg är de högsta.