Elvira
    Har lite problem med att få schemat att gå ihop, så undrar om man högst kan läsa 100% (borde väl vara så?) eller om man kan läsa mer eller hur det fungerar?
    • Mikael : På komvux läser man 20 gymnasiala poäng per vecka på Heltid. en kurs á 100 p. läser man på heltid under 5 veckor.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elvira!

    det är ofta så att komvux ger plats på kurser från 25% av studietakt och upp till 100%. Många på komvux läser på deltid, t.ex halvtid eller på 75% men många läser också på heltid, 100% samt några få som läser mer än 100%. Det bestämmer komvux lokalt i varje kommun, om de tillåter att läsa på mer än 100%. Oftast måste man ha en mycket "bra anledning" för att kunna få plats på kurser med studietakt på mer än 100%.

    En "bra anledning" skulle vara en kombination av att man är mycket motiverad, säger att man inte kommer arbeta eller göra ngt. annat än just studera på komvux + att det skulle "fattas" bara en kurs för att kunna uppnå mål med sina studier, t.ex om man läser på 100% skulle man mot slutet av terminen sakna bara 50 poäng för att kunna ta ut Examensbevis (och med det kan man missa söka till högskola och kanske måste vänta ett helt år till nästa gång man kan söka vidare) - i sådana fall kan komvux ge plats på kurser till mer än heltid.

    Men som regel är det mellan 25% (långsam studietakt som inte ger rätt till Studiemedel, som folk läser ofta vid sidan av jobbet) och upp till max 100%.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    L. :)

    Liselotte
    • : Hej, jag har sökt 2 kurser en på 50 poäng och den andra 100 påda samtidigt inom 1månad alltså 5 veckor , det blir 30 poäng/vecka. Jag behöver läsa de här kurserna för att få ett gymnasieexamen och söka till universitet. Jag är dessutom arbetslös. Vilka ska jag ringa och tala med kommunen eller komvux som jag har sökt till..med
    • : jag kan inte söka till kurser som börjar senare för att det tar ca 1mån för gymnasieexamen att bli klar och min kurs måste vara avslutad i slutet av oktober för att jag ska kunna ladda upp mitt examen innan 1 december som ör sista kompletteringsdagen till universitet
    • Anna : Heltid är 20 poäng per vecka. Många komvux (i många kommuner) erbjuder inte läsa på mer än heltid - för att platserna (pengarna) ska räcka till fler studerande + att de gör bedömning att risken är stor att misslyckas och inte få godkända betyg, i fall man läser på mer än heltid. När du gör ansökan, är det bra att uppge orsak till varför du vill läsa på mer än heltid.
    • Anna : Om du redan gjorde ansökan & inte uppgav varför du vill läsa på mer än heltid (fler poäng än 20 p. per vecka) - kontakta komvux och be att få komplettera din ansökan med info/förklaring till Varför du behöver läsa på mer än heltid.
    • Anna : Tips_ det är bra att ställa en NY Fråga - då får du oftast svar mycket snabbare, än om du skriver din fråga i en kommentar till någon annans ? :)
    Läs alla kommentarer