Memo
    Hej!
    Jag läste barn och fritids program (1000)i komvux i Sverige och har slut betyg på grund och läste bara två år på gymnasiet i mitt hemland.

    Måste jag börja om de två år på komvux och vilka ämne måste jag läsa för att kunna fortsätta läsa till förskolelärare( förutom SVA1,2 och 3/ Engleska 6)

    Jag skulle vilja fråga också till vem måste jag lämna mitt betyg. Tack så mycket för hjälpen

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Memo,
    Behörighet till förskollärarutbildningen är:
    Grundläggande behörighet + godkända betyg i gymnasiala kurser Engelska B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A.
    Eller: Naturkunskap 1b alternativt 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b alternativt 1a1+1a2.
    *******
    Det är alltså även kurser i Naturkunskap och Samhällskunskap som krävs för behörighet.

    Angående Grundläggande behörighet
    Du får grundläggande behörighet om du får Examensbevis från komvux och godkända betyg i svenska (eller SAS, svenska som andraspråk) 2, 3 och engelska 6.
    Det går också uppnå grundläggande behörighet genom Omdöme från en folkhögskola.

    Det kan även finnas andra sätt (om du har betyg med dig från gymnasiet utomlands) - det kan finnas möjlighet att "sammanföra" dina 2 år på gymnasiet i ditt hemland med komvux-kurser i Sverige ... men villkor är då att betygen finns och att de bedöms som giltiga utländska gymnasiebetyg. Din utländska gymnasieutbildning måste vara universitetsförberedande och avslutad och ge dig möjlighet att söka till universitet i landet där du studerade. Du ska ha fått ett examensbevis eller diplom som visar att du genomgått hela utbildningen.

    ****
    Råd till dig:
    boka tid för vägledningssamtal med SYV på komvux, ta med dig alla dina tidigare betyg och gör upp en planering - om hur du på bästa sätt uppnår behörighet till förskollärarprogrammet.

    Vänligen
    ANNA

    • : Tack för svaret men jag skulle bara fråga om jag måste läsa naturskunskap och samhällekunskap även om jag läste två år på gymnasiet och till vem måste jag lämna mina betyg. Tack
    • Anna : På gymnasiet kan man läsa Olika kurser. Har du fått bedömning att dina studier på gymnasiet i utlandet motsvarar vissa kurser inom Naturkunskap och Samhällskunskap? I vilket fall, kan du på komvux läsa Samhällskunskap 1b och Naturkunskap 1b. Angående "lämna in betyg" - menar du när du ska söka till förskollärarprogrammet eller när du söker läsa på komvux? Ansökan till högskoleutbildning gör man på www.antagning.se - där man på sin inloggning scannar in betygen.
    • : Nej, tyvärr har jag inte lämnat mina betyg och inte fått nåt bedömning och jag trodde att jag kan bara visa eller lämna mina betyg när jag ansöker till komvux.
    • Anna : SYV på komvux kan inte göra "officiell bedömning" av utländska betyg, som skulle gälla för antagning till högskola/universitet. Däremot, om man exempelvis behöver Naturkunskap 2, då kan komvux göra bedömning att man har "nog" kunskaper inom nk1b (på sina utländska betyg) och ta in på kursen nk2 (sedan blir det upp till studerande att klara av kursen ...). Blir det för svårt, och man tar studiemedel, kan man få stora problem med att inte för framtida studier få studiemedel från CSN (man ska alltså inte sätta sig in för svåra studier; och speciellt inte om man för de studierna tar studiemedel).
    Läs alla kommentarer