wilma
    jag vill gå resturanglinjen på möckelngymnasiet men jag vet inte om mina betyg räcker?? jag har 7st E 7st D och 2st C. jag har börjat tvivla på mina kunskaper i skolan och årkar snart inte fortsätta mer har ni något förslag på hur man kan orka med skolan lättare??// en tjej i årskurs 8

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

     Hej Wilma!

    Det är inte så bra att du har börjat tvivla på dina kunskaper och orkar inte riktigt fortsätta med skolarbetet. Som tur är - nalkas det sommarlovet. Nu är det bara ett par veckor kvar tills det blir Sommar och förhoppningsvis även sol! Då man kan vila sig, bada och ha det mycket bra!

    Bra också att du vet vilken utbildning på gymnasiet du vill gå. Du är förmodligen intresserad av yrken inom Matlagning och/eller servering, stämmer det?

    För behörighet till Restaurang- och livsmedelsprogrammet>> behöver du godkända betyg från åk9 i svenska, engelska, matematik + i fem andra (valfria) ämnen. Får du godkända (betyget E räcker) betyg i 8 ämnen (och av dem måste det vara svenska, engelska och matte med) - blir du behörig och kan komma in på RL programmet.

    I värsta fall (om du inte blir behörig) kan du kanske läsa på Yrkesintroduktion>> eller på PRO>> (programinriktat individuellt val) mot Restaurang- och livsmedelsprogrammet.

    Ett förslag: prata med dina föräldrar, fråga vad de tycker om att ta upp frågan om att du kanske får "anpassad studiegång" (att något eller några ämnen tas bort, så att du läser färre ämnen nästa år). Det är Rektor i samråd med speciallärare och kurator som kan besluta om "anpassad studiegång". Samtycke från dina föräldrar krävs också.

    Jag kan inte lova dig att du får läsa anpassad (dvs ta bort några ämnen) och jag vet inte heller om det är det bästa alternativet för dig. Mitt förslag att du visar mitt svar till dina föräldrar (vårdnadshavare) och att ni tillsammans bestämmer om ni vill ta upp frågan om "anpassad studiegång" med personal på din grundskola.

    För inspiration - kika på yrken inom Matlagning och servering: Frukostvärdinna>>

    Chokladmästare>>

    Kock>>

    Bartender>>

    Hovmästare>>

    Kallskänka>>

    Sommelier>>

    Servitris>>

    Barista>>

    Bagare>>

    Konditor>>

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, kika gärna in på den här sidan

    på GymnasieGuiden.se om du vill räkna på dina betyg och få fram "prognos" på vilket Meritvärde (betygspoäng) du får.

    Förra året (2015) kunde man komma in på Restaurang/Livsmedelsprogrammet på Möckelngymnasiet i Karlskoga med 80 betygspoäng (man behövde bara vara Behörig till yrkesprogram) dvs de elever som hade godkända betyg i matematik, engelska, svenska och i fem andra (valfria) ämnen kunde komma in.

    Hur det blir framöver är det ingen som vet, för att det beror på vad eleverna kommer att få för betyg (gäller de elever som söker till just den utbildningen).

    Bästa hälsningar

    L. :)

    Liselotte