Robert
    Jag har ganska flera ämnen som jag vill klara, och undrar om man kan göra två eller mer prövningar per tillfällen. De flesta skolor har vanligen två tillfällen per termin!
    Också, jag har hört att de ämnen som man studerar på komvux och inte klarar, kan man gör prövning på dessa ämnen utankostnad.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    He Robert,
    det finns inte några strikta bestämmelser, i alla fall inte några Generella bestämmelser, om hur många prövningar per termin eller läsår som man får göra. Datumen för prövningar är det varje prövningsställe som bestämmer själva - beroende i mångt av När lärare kan genomföra prövningar (lärare undervisar också och har andra åtaganden, som t.ex fortbidlnings-dagar mm.).

    Angående ämnen som man studerar på komvux och inte klarar, kan man ev bli befriad från prövningsavgift ifrån men så vitt jag förstår, så är det endast i "den egna kommunen", dvs om man gör prövning i samma kommun som man är folkbokförd i - då kan man eventuellt bli befriad från prövningsavgift under "vissa förutsättningar", ex. om man tidigare har läst den kursen på komvux och fick F betyg i den kursen. Det går man se när man anmäler sig. Jag vet också att det har tidigare förekommit att vissa kommuner har befriat från prövningsavgifter om man "för närvarande är studerande på komvux" - men det var då oklart om man ska vara studerande när man anmäler sig eller när man gör prövning - för att det ju vara så att man är studerande när man anmäler sig, men när prövningsdatumet kommer, har man redan avslutat alla sina kurser på komvux och inte längre /vid prövningstillfälle/ är studerande, ska man betala i så fall (prövningsavgift 500 kr per prövning)? Det är sådana "detaljer" som man får lösa "på plats".

    De Generella bestämmelserna säger att "huvudman får ta max 500 kr per prövning". det betyder att huvudman /i praktiken den skola där man gör prövning/ kan också avstå från att ta ut prövningsavgift, men varför skulle man göra det, när det kostar mer än 500 kr att anordna prövningen och prövningsställena går back för varje prövning. Det finns beräkningar som visar att prövningsställena går back minst tusen kr för varje prövning /det om de tar ut prövningsavgift/; skulle de inte ta ut avgiften, skulle de gå back 1500 kr för varje prövning.
    Det är alltså ovanligt nu-för-tiden att man blir befriad från prövningsavgiften.

    vänligen

    Peter syv