Lena
    Hej!
    Är det möjligt att göra prövningar i ca 10-11 kurser under loppet av ett år för att höja jämförelsetalet?
    Vill nämligen söka till ett program som kräver 20.67 (det har varierat mellan 19 och 20+) under 2016-2017, vilket kan kännas lite förvirrande.

    Är det troligt/möjligt att göra så många prövningar under ett år för att eventuellt hinna söka till programmet 2019 HT ?

    Vad är skillnaden mellan prövningar och kursutbud i komvux? Vill så snabbt som möjligt kunna läsa dessa kurser så jag hinner vara klar till nästa år.
    • Saga : Har du fått Examensbevis? Är du behörig till den utbildning på högskolan som du vill komma in på? Har du gjort högskoleprovet förut?
    • Anna : Har du idag Meritpoäng? om du inte har 2,5 som är max i merit, kan du förhoppningsvis läsa kurser för meritpoäng på komvux.

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Lena,

    om du är behörig till "din" högskoleutbildning men kom inte in pga för lågt meritvärde - sök igen; gör ansökan även om du vet att dina betyg kanske är lite för låga. Antagningsgränsen kan sänkas... och du förlorar inget på att göra ansökan.
    Om du anmälde dig till högskoleprovet - gör högskoleprovet; om du gjorde HP förut, gör det igen.
    Gör högskoleprovet så många ggr du hinner och orkar.
    **********
    Ang. höja betygen
    Det finns olika sätt att höja betygen på:
    - läsa kurser på komvux
    det är om man har F betyg som alternativet "läsa kurser på komvux" är realistisk; om man har godkända betyg, får man givetvis Söka till komvux men till 99.99% får man svar PLATSBRIST; detta pga komvux prioriterar i första hand "personer med kort tidigare utbildningsbakgrund";

    och då återstår det det andra alternativet -

    - göra prövningar
    Prövningar får man göra i alla kommuner, i hela Sverige /oberoende av var du är folkbokförd/. På så sätt kan man anmäla sig till diverse olika kommuner och till ett obegränsat antal prövningar;
    Det man får tänka på är bl a att
    - du förbereder dig till prövningar genom självstudier;
    - varje prövning kostar 500 kr;
    - man får oftast åka till prövningsstället 2 ggr för varje prövning (och för prövnignar i fysik och kemi kan vara ännu fler ggr pga obligatoriska laborationer);
    - det är svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövnignar (pga lärarbrist och för att många vill göra prövningar).
    Läs gärna allmän info om Prövningar på https://www.fragasyv.se/info/provning
    Mvh
    S.

    • : Tack för svar!
    • : Ja, jag har både behörighet och examensbevis.
    • : Jag undrar dock vad skillnaden är mellan urval 1 och urval 2? Har inte riktigt förstått det? Är urval 2 för reserver?
    • Anna : Ja, urval 2 görs när de som fick svar ANTAGEN svarar på antagningsbesked och i fall några tackar Nej, t.ex de fick jobb eller av annan anledning inte vill ha sin plats - eller om högskola/universitet ev. kan utöka antal platser - då finns det sedan några lediga platser och folk från Reserv får komma in - då ser man sedan vad hen som kom in från reserv hade för meritvärde /hen som sist kom in/ - då blir det den antagningsgränsen som sparas för statistikens skull.
    Läs alla kommentarer