Hejsan, HU>>> har 2 inirktningar och det är viss skillnad på de två inriktningar.

    Se gärna Programplan för HU>>. I din fråga nämner du "latin,sv,eng och moderna språk." och jag tror därför du menar att du vill komma in på inriktning Språk på Humanistiska programmet, för att det är där man läser Latin.
    Så här ligger det till: svenska eller svenska som andraspråk läser man under alla 3 år på gymnasiet; man läser tre kurser i svenska, en kurs per läsår.
    Man läser också två obligatoriska kurser i engelska - Engelska 5 och 6; ofta läser man engelska 5 under åk1 och engelska 6 - under åk2; och under åk3 kan man välja läsa Engelska 7 /som en valbar kurs/. På så sätt läser man svenska och engelska under alla tre år på gymnasiet.
    Under vilken årskurs kommer "Latin, språk och kultur" förläggas - kan inte jag svara på; utan det är upp till skolan. Latin kan läsas under ett läsår, t.ex under andra läsåret... eller i långsam takt under 2 eller t o m under alla 3 läsår; beror, som sagt, på hur den gymnasieskola, där du kommer att läsa - väljer att förlägga kursen.
    Ang. Moderna språk - så varierar det också ganska mycket mellan olika skolor. För det första så är det lärarbrist och skolorna erbjuder de obligatoriska moderna språken, som är tyska, franska och spanska + de andra moderna språken som de har möjlighet att erbjuda /utifrån vilka lärare de har/ + att även tillräckligt antal elever måste välja ett visst språk för att skola ska kunna starta en språk-grupp.

    Du kan här >> se på vilka gymnasiesklor som HU, inriktning Språk planerar att starta hösten 2018. Tyvärr kan det bli så att pga för få sökande eller p ga lärare saknas - så kanske inte den utbildning startar på alla skolor. Sök därför till flera olika skolor; eller flera olika utbildningar på samma skola - dvs ha flera alternativ i din gymnasieansökan.

    Om du kommer att läsa HU, inriktning språk, så är det, förutom svenska och engelska ingår och även ännu 200 p. (två kurser) Moderna språk - under Programgemensamma ämnen.
    Det är alltså så att förutom svenska, engelska och en obligatorisk kurs Latin - så är det ännu fem till språk-kurser som ingår, som obligatoriska kurser, men det är upp till varje skola att svara på VILKA språk de har för avsikt att erbjuda.
    Även elevernas Modersmål kan ingå i den kategorin. Och elevernas "modersmål" kan läsas som Modersmål1, Modersmål2 eller som en kurs "Aktiv tvåspråkighet" ELLER så kan det aktuella språket läsas som Moderna språk, t.ex Moderna språk (arabiska) 1 eller Moderna språk (turkiska) 2 eller Moderna språk (polska) 3.

    Skolorna försöker givetvis fördela så att inte "femtio elva" olika språk läses under ett år och inga - under andra gymnasieår. :)

    Skolorna strävar efter jämn och logisk fördelning av kurser /ex. kan man inte läsa fortsättningskurs i språk om man inte har kunskaper i en lägre/underliggande kurs/ - men ibland är man tvungen att "hoppa över" ett läsår, ex. kan man läsa Italienska 1 under åk1 och Italienska 2 - under åk3 (exempelvis om läraren i Italienska var föräldraledig under elevens åk2 och ingen annan lärare hittades som kunde undervisa).

    Du kan med fördel kontakta en gymnasieskola som erbjuder HU, inriktning språk - ex. Sundstagymnasiet >> och ställa frågor om vad som gäller /vad som planeras/ på just den gymnasieskola.
    Du kan också fråga om du kan boka "skuggning" = bli "gymnasieelev för en dag" och testa gå på den utbildningen på just den skolan! :)