Melissa
    Hej!

    Hur många språk är det man läser i humanistiska programmet med inriktningen språk? Och vad menas med "moderna språk del 1, moderna språk del 2" osv? Såg att en skola hade moderna språk del 1 i ettan och sedan moderna språk 2, 3 i tvåan, är det olika språk eller samma?

    En annan fråga är också vad man brukar kunna välja som individuellt val på det humanistiska programmet? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Melissa!
    Humanistiska programmet har två inriktningar: Kultur och Språk och det är rätt stor skillnad mellan inriktningarna. Info om HU/språk finns på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/HU/sprak och Programplan för HU finns på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/HU/programplan/Programplan_HU.pdf

    inom Individuellt val får man läsa vilka kurser som helst á 200 poäng, av de kurser som just din gymnasieskola kan erbjuda; och detta gäller alla gymnasieprogram.

    Ang. hur många språk man läser på HU/språk
    HU är ett högskoleförberedande program och därför läser man svenska 1,2 och 3 samt engelska 5 och 6.
    Vidare läser man på HU två stycken språkkurser (moderna språk) inom programgemensamma ämnen. Sedan läser man inom inritkningen Språk - Latin "språk & kultur" (en kurs) + 3 språkkurser som inriktningskurser. Allt detta är obligatoriskt på HU/spårk.

    Sedan går vi till valbara kurser...
    inom programfördjupningen kan man läsa upp till 300 poäng moderna språk eller så kan man läsa andra kurser som inte är språk-kurser.

    Inom individ.val kan man läsa 2 språkkurser; eller så kan man läsa andra kurser som inte är språkkurser.

    Alltså, kan man läsa "plus-minus" 500 poäng språkkurser, beroende på om man inom programfördjupning och individ.val väljer läsa språkkurser eller andra kurser. 500 p. utgör en femtedel (20%) av gymnasiala studier.

    I stället för Moderna språk får man läsa Modersmål, om man har annat modersmål än svenska.

    Moderna språk1 är Nybörjarkurs; moderna språk 2 - fortsättningskurs. Det finns upp till Moderna srpåk 7 inom språk - i varje modernt språk, inom den svenska gymnasieskolan (teoretiskt sett). Sedan, om undervisning i just det språket kan erbjudas beror på... bl.a på om lärare finns.

    Att det under Inriktning "språk" står just SPRÅK och inte Moderna språk ... då kan man t.ex läsa Engelska 7, eller Latin 2, till exempel - som inte är "moderna" men Språk. Läs gärna info på https://www.fragasyv.se/info/sprakkurser-moderna-sprak-modersmal-och-oevriga-sprak

    Upplägg på olika gymnasieskolor varierar
    Programplan som vi hänvisar till är generell. Sedan uppger man på varje gymnasieskola vad just den skola kan erbjuda. Obligatoriska kurser måste erbjudas. Valbara kurser erbjuds i mån av "möjlighet", bl.a beroende på vilka lärare som finns att "tillgå"; det är ju lärarbrist.