Sara
    Går på Handel & administrations programmet lärling (HAL) och undrar hur många timmar man måste klara av för att bli godkänd. Och hur många timmar det är totalt

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    hej Sara,

    om man läser som Lärling - läser man under alla eller under några av sina år på gymnasiet alla eller de flesta YRKESKURSER på enarbetsplats.

    I din fråga nämner du APL; arbetsplatsförlagd lärande - och det är i fall man läser på ett traditionellt sett (skolförlagd utbildning på ett yrkesprogram) som minst 15 veckors APL måste ingå /under hela gymnasietiden/. När man läser som lärling brukar väldigt mycket mer tid på en eller flera arbetsplatser ingå... men jag tror inte det finns några exakta tim-tal ang. hur många timmar man måste befinna sig på en arbetsplats. Och även oavsett hur många timmar man befinner sig på en arbetsplats, betyder det inte per automatik att man får godkända betyg på kurser (på samma sätt som att endast Närvaro i skolan medför inte godkända betyg - utan man måste uppvisa tillräckliga kunskaper och färdigheter).

    Det är lärarna som sätter betyg på kurser, inte studie- och yrkesvägledare. Och vi som är SYV-ar kan tyvärr inte ge ett annat svar på din fråga än vad jag har skrivit /ovan/.
    Du kan ringa till Skolverkets Upplyssningstjänst och fråga om de kan ge ett annat svar på din fråga eller hänvisa dig till någon som skulle kunna göra det. Tel.nr till Skolverkets upplyssningstjänst är 08-527 332 00.