HEJ;

    hur gammal är din syster? Och har hon några önskemål? Vill hon följa praktikplatsens (sin handledarens) arbetstimmar för att känna på hur det att jobba "på riktigt" eller vill hon ha kortare "arbetsdag"?

    Man brukar komma överens. Om din syster t.ex. inte vill vara på PRAO i mer än 6 timmar, så brukar man komma överens om det - att en elev är på sin Praoplats i 6 timmar/dagen.

    Utifrån din systers önskemål (var god berätta vad de önskemålen är) - får vi kontakta en sakkunnig och kan i så fall ge svar tidigast på måndag förmiddag.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Se info i broschyren Så får barn och ungdomar arbeta från Arbetsmiljöverket. Det är en pdf á 16 sidor men det är många bilder.

    Nu har vi pratat med en expert på Arbetsmiljöverket som säger att den som är under 16 år får max arbeta eller vara på praktik i 7 timmar/dag och 35 tim/vecka. Att man får komma överens om kortare arbets- eller praktikdag. Och hen tipsar också om att läsa i Vägledningen om Minderårigas arbetsmiljö som du finner här >>

    • : Hon är 13 år men fyller 14 den 26 mars, hennes önskemål är att hon vill "jobba" så länge hon får för att hon tycker det är kul och vill lära sig mycket.
    • : Och så har vi en till fråga, hon vill prao på dagis och där äter man ju lunch med barnen, räknas lunchen som arbetet då eller gills det som rast?
    • Anna : Eleven som är under 16 år, får PRAOA 7 timmar/dag och 35 tim/vecka - maximal tid. Normalt sett är "lunch" minst 30 min eller upp till en timme och är inte inräknad i arbetstid. En "arbetstagare" som är under 16 år har rätt till 30 min rast efter max 4,5 timmar. Och "rast" ska ju vara "egen tid" då man får göra "vad man vill". Om inte eleven och handledare på PRAO kan komma överens, får rektor på elevens skola bestluta hur det blir. Ett rimligt upplägg, tycker jag, är om din syster arbetar 4 timmar & sedan vilar i 30 min i personalrummet eller går ut och promenerar, läser en bok eller sms-ar med en kompis... dvs gör vad hon vill i en halvtimme & arbetar 3 timmar till efter sin 30 min rast. Om hon på lunchen umgås med barnen då tycker jag att det är "arbetstid" och inte rast. Som sagt, i fall olika åsikter finns & eleven & handledare inte kommer överens, är det till rektor på elevens skola som man vänder sig för bedömning & beslut.