Frida
    Hej jag har praktik på ett äldreboende. Jag har en diagnos som heter ADD och då har jag lite svårare för vissa saker som med hur lång arbetsdag jag klarar av. Jag har praktik i 8h varje dag efter varandra. Har pratat med handledare och lärare men ingen har gjort något åt det. Vad ska jag göra?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Frida!

    Jag tycker du bör prata med kurator och med skolsköterska.

    Om du har diagnos och läkarintyg borde skola kunna hjälpa dig att anpassa din praktik så att du kan klara av den. Det kan hjälpa om läkare skriver Läkarutlåtande, en rekommendation på hur lång arbetsdag du klarar av.

    Rektor på ditt program är den som är ytterst ansvarig. Be dina föräldrar/vårdnadshavare kontakta programrektorn.

    Lycka till!

    ANNA

    • : Jag har en diagnos men inte något läkarintyg. Hur får man det?
    • Milla : Den som ställde diagnosen, vänd dig till den personen. Om det inte är läkare som ställde diagnosen, vem är det i så fall? Men den som ställde diagnosen, borde kunna hänvisa dig rätt, tycker jag.
    • Milla : Vad är ditt önskemål angående längd på en dag på praktiken? Hur lång dag skulle vara lagom för dig? T.ex 6 eller 7 timmar? Skulle du t.ex kunna tänka dig gå på praktik under FLERA DAGAR men kortare tid varje dag (så att det sammanlagt blir samma antal timmar på praktikplatsen)? Jag säger inte att det blir precis så som du önskar, men det är bra att veta vad du tycker är rimligt och möjligt för dig, för att det är ju du som vet vad som du klarar av - bättre än någon annan. Jag ska samråda med kollegorna under dagen idag och återkommer så fort jag kan.
    • : Det var dom på BUP som ställde diagnosen. Det som jag orkar med är kortare tid fast under flera dagar.
    • Milla : På BUP måste det vara en psykolog (gissar jag på) som ställde diagnosen. Fick du det endast MUNTLIGT? Fick du inte ngt. som helst "papper" där det står resultat av utvärderingen/utredningen?
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Jag ringde till Skolverket och ställde en generell fråga om praktik på ett yrkesprogram för elever som har pga de har en diagnos svårigheter med att klara 8 timmars dag på sin praktikplats.

    Svar från Skolverket lyder:

    en elev som har hälsoproblem har rätt till att ha sin skolgång anpassad till sina behov. Rektor på programmet har stora befogenheter i att kunna fatta olika beslut om hur undervisning inkl. praktik ska utformas. Ett praktiskt förslag som Skolverket ger att t.ex. förhandla fram möjlighet att lägga sig och vila på soffan i personlarummet under dagen och på så sätt blir det kortare praktiktid men man kommer och går samtidigt som de andra eleverna men under dagen tar flera pauser (t.ex. vilar i personalrummet eller får gå en lunch-promenad en halvtimme eller 45 min). En annan möjlighet är att en elev kan ha en del av praktiken på skolan. Praktik får ordnas på skolan (om inte möjlighet finns att ha praktik på en arbetsplats). Jag kommer också att klistra in det skriftliga svaret som Skolverket ger, som du kan visa upp på skolan - till SYV och Rektor.

    Se mitt utökade svar (nedan) som innehåller svar från Skolverket.

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Här nere finner du svar från Skolverket (i sin helhet):

    "Varje vecka som genomförs på en arbetsplats för en elev i gymnasieskolan anses motsvara 23 timmars garanterad undervisningstid. Garanterad undervisningstid är inte detsamma som antalet timmar eleven har APL, men hur många timmar en elev ska ha APL per vecka är inte heller specifikt definierat. I 3 kap. 3 § gymnasieförordningen (2010:2039) framgår dock följande om arbetstider:

    http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Ovriga-dokument/Ovrigt-dokument/_sfs-2010-2039/?bet=2010:2039" method="post">
    Skolarbetets förläggning
    3 § Elevernas skolarbete ska förläggas måndag–fredag och vara så jämnt fördelat över dessa dagar som möjligt. Skolarbetet ska också vara så jämnt fördelat över läsåret som möjligt.
    När skolarbetet förläggs till en arbetsplats utanför skolan ska den arbetstid som gäller på arbetsplatsen tillämpas, om inte rektorn beslutar annat. För minderåriga elever som genomgår utbildning på en arbetsplats ska de föreskrifter som utfärdats av Arbetsmiljöverket om arbetstid för minderåriga gälla. Förordning (2011:994).

    Det är alltså den arbetstid som gäller på arbetsplatsen som ska tillämpas, om inte rektorn beslutar annat. Därför beror det på hur arbetstiderna ser ut och är utformade på den arbetsplats som du gör APL. Om något annat än det ska gälla så är det rektorn du ska prata med om det.

    Bestämmelserna om extra anpassningar och särskilt stöd gäller även för APL.

    En elev som riskerar att inte nå de kunskapskrav som minst ska uppnås ska ges extra anpassningar i undervisningen. Om de extra anpassningarna inte är tillräckligt ska en utredning göras och ett åtgärdsprogram tas fram om eleven är i behov av särskilt stöd. Av programmet ska behovet av särskilt stöd och hur det ska tillgodoses framgå. Av programmet ska det också framgå när åtgärderna ska följas upp och utvärderas och vem som är ansvarig för uppföljningen respektive utvärdering. Eleven och elevens vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta när ett åtgärdsprogram utarbetas. Bestämmelserna om extra anpassningar och särskilt stöd gäller även för APL.

    Gymnasieförordningen (2010:2039) hittar du här: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Gymnasieforordning-20102039_sfs-2010-2039/?bet=2010:2039  "
    • : Ska visa det för min rektor och dom andra på skolan. Så att jag klarar av det.
    • Milla : Bra, gör det. Och LYCKA TILL! Vi på Fråga SYV håller tummarna för dig! ;)
    • : Jag visade det där för läraren men hon sa att jag måste ha 160h sammanlagt med praktik. Men jag funderar på att byta till ett annat gymnasium till samma program och börja om.
    • Julia : Ja som REGEL är det så, men om du har diagnos, kan skola göra anpassningar och bl a erbjuda dig Undervisning i stället för praktik. Det finns stöd i regelverket för det (i ställer för en veckas praktik, kan man gå 23 timmars undervisning, svarar Skolverket). Du kan be rektor på programmet att ringa till Skolverket och fråga vad skola kan och måste göra för att anpassa undervisning för dina behov.
    • : Ja jag får nog ta å prata med rektorn om det. Får se hur det går med det. Klarar inte av att ha praktik.
    • Julia : Om du byter till ett annat gymnasium är det inte säkert att det löser sig automatiskt, tyvärr. Praktik ingår med de obligatoriska "minst 15 veckor" men på vissa skolor är det ännu fler veckor. I och för sig kan en annan skola har större vilja och möjlighet att anpassa undervisning till dina behov.
    Läs alla kommentarer