Delicia
    Hej
    Jag går i 2an på hotell och turismpogrammet på ystad gymnasium. Jag har APL 3 dagar i veckan och eftersom jag har ca 1.30 h till närmsta bästa praktikplats tycker jag att 6 timmars praktik är rimligt. Men tydligen har skolverket sagt att det ska vara 8 timmar. Men när jag har läst om detta så står det 6-8 timmar. Dessutom ska detta ändras helt till nästa termin så det blir minst 8 timmar. Deras försvar är att vi visste detta när vi valde denna linje vilket inte stämmer. hur ska jag veta att de skulle ändras 2019
    detta är vad jag fått höra från min Mentor och undrar om det stämmer.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du kan själv ringa till Skolverkets upplysning tel.08-52733200

    Det vi fick som svar av de sakkunniga är att på APL följer elever arbetsplatsens schemat så att det ska vara ”på riktigt” såsom i arbetslivet - den begränsning som finns är att praktik ej får överstiga 40 timmar per vecka.

    Studie- och yrkesvägledare

    När man arbetar ingår inte pendlingstid in i arbetstid och det är då viktigt att veta när man sedan söker arbete.

    Hur långt är det i pendlingstid för att kunna säga att det är för långt? Jo, om arbetstagare själv valt att pendla långt, är det upp till honom/henne ... om man blir ”intvingad” till en arbetsplats till ex av Arbetsförmedlingen - då kan man vägra om man ej kan (med kommunal trafik) komma tillbaka hem inom 12 timmar.

    På så sätt är 1,5 timme med kommunal trafik (enkel väg) max tid att pendla - enl AF.

    Tips till dig!

    Se om du kan byta till närmare arbetsplats;

    se om du kan fixa övernattning närmare praktikplats (hos släkt/vänner, t.ex);

    fråga om du kan korta ner raster -t.ex lunchrast - till endast 30 min. Då ska du kunna sluta tidigare.