Lovisa
    Jag undrar hur många vårdpoäng man behöver få ihop på komvux för att titulera sig som Undersköterska. En period hörde jag 1350 vårdpoäng för att jobba inom kommunen och 1450 poäng inom Landstinget. Men sen hörde jag att det skulle ändras till 1500 vårdpoäng. Vad är det som stämmer? Eller kan det skilja sig beroende på vart man bor?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa,
    www.fragasyv.se/info/underskoterska förklarar vi att det ej finns några strikta regler om vem som får jobba som Undersköterska>> eller kalla sig för Undersköterska. Det är inte ett legitimationsyrke. Därför får arbetsgivare bestämma vad de sätter för krav på utbildning och övriga kvalifikationer.

    Det som är vanligtförekommande är att i fall man kan uppvisa Examensbevis från Vård- och omsorgsprogrammet, då är alla överens om att man är "behörig undersköterksa". Detsamma gäller om man kan uppvisa godkända betyg i samtliga kurser som ingår i Vård- och omsorgspaketet på komvux.

    I alla andra fall är det upp till arbetsgivaren att bestämma vem som är "behörig undersköterska" och vem som inte är det.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV