Vägledare
    Hej
    jag är studie-och yrkesvägledare som fick en fråga från en elev om Listan på Alla yrken, utan några undantag - alltså en all-omfattande lista på samtliga yrken. Alla tips är välkomna!
    mvh
    SYV

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    vilken rolig fråga!
    Det är omöjligt att skapa en allomfattande lista på yrken. Jag kan försöka förklara varför det är omöjligt.

    Men jag vill börja med att på www.framtid.se finns över 2.ooo yrkespresentationer. Och alla är välkomna att ta del av info på www.framtid.se
    '****
    Varför är det omöjligt att lista upp alla yrken?
    Jo, därför att
    1. yrken försvinner och tillkommer
    2. finns yrken som finns i vissa länder men ej i andra länder eller så innehåller de delvis Olika arbetsuppgifter - så det är svårt att veta om det är samma yrke eller olika
    3. är Lärare i musik och lärare i matematik - ett yrke eller olika yrken? Det finns ju lärare som undervisar i musik och matematik /samma person alltså/ ... och lärare i musik på kulturskolan eller på gymnasiet eller på högskolan? Är det samma yrke eller olika yrken?
    Uppskattningsvis finns det cirka 8.ooo yrken, sägs det... :)

    De som är intresserade av "yrken i allmänhet" är välkomna att kika på följande:
    framtid.se/bloggar/se-in-i-framtiden
    framtid.se/reportage/nya-yrkesroller-inom-yrkeshogskola
    framtid.se/bloggar/yrken-som-inte-finns