Jenny
    Hej, som rubriken lyder så undrar jag om hur många yrken som det finns och om det finns en lista någonstans på alla yrken?
    Tacksam för svar på förhand!
    J. :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Jenny,
    vilken intressant fråga du ställer!
    Det finns uppskattningsvis circa 8.000 yrken; man vet inte exakt hur många. Flera tusen av dem finns med beskrivningar på www.framtid.se - kika gärna på den sajten.
    Eftersom man vet inte ens Hur många yrken som finns, då finns det inte någon fullständig förteckning heller...

    Varför kan man inte räkna yrken med någon större säkerhet/precision? Jo, det finns flera orsaker; bl a försvinner "gamla" yrken och nya tillkommer; kika gärna på på "nya yrken" som Hologramutvecklare & Drönarpilot och på  framtid.se/blogg/yrken-som-inte-finns.

    En annan förklaring på varför man inte vet om hur många yrken som finns: är musiklärare och idrottslärare Samma yrke, alltså LÄRARE? Är förskollärare och högskolelärare inom samma yrke "lärare" eller är det olika yrken?